Які ритейлери відкрили найбільше магазинів в Україні у 2020 році – дослідження
Лідерство зберігає продуктова мережа АТБ
Лідер українського ринку продуктового рітейлу АТБ в 2020 році зберіг високі темпи зростання, незважаючи на пандемію коронавірусу. З початку року і до 22 грудня рітейлер відкрив 113 нових магазинів і планував запустити ще 14 торгових точок до кінця року. Таким чином АТБ повинен був закінчити рік з показником в 127 нових об’єктів, в цілому об’єднуючи рекордні для українського ринку 1201 магазин. Як відзначили в компанії, найбільше нових точок відкривалося в Західному і Київському регіонах – понад 50-ти і близько 40-ка об’єктів відповідно. Крім нових магазинів, в минулому році АТБ також продовжила процес реконструкції точок в «чорну» концепцію. На 22 грудня компанія оновила 53 торгових об’єкти, а до кінця року планувала здати ще 7 магазинів, досягнувши позначки в 60 реконцептів за 2020-й рік.
Ще один найбільший гравець FMCG-рітейлу – Fozzy Group – масштабував відразу декілька роздрібних проектів. Зокрема, флагманська мережа групи – Сільпо – в 2020-му відкрила 18 нових супермаркетів, розширившись до 272 магазинів на кінець року (з урахуванням чотирьох Le Silpo). Ще п’ять торгових об’єктів відновили роботу після оновлення. При цьому всі ці магазини були реалізовані в ексклюзивних тематичних концептах, які вже стали візитівкою рітейлера. Що стосується географії відкриттів, то в минулому році більшість нових та оновлених магазинів Сільпо відкрилися в Києві та містах-супутниках столиці (9 об’єктів), а також у Львові та Одесі (по 3). Крім відкриття нових магазинів, команда Сільпо також розвивала нові проекти формату shop-in-shop: кав’ярні Feeltrd і магазини Offtop by Сільпо. За минулий рік в супермаркетах компанії відкрилося шість магазинів Offtop (один окремо в ТРЦ Проспект) і п’ять кав’ярень Feeltrd.
Високими темпами розвивалися й інші роздрібні проекти групи Fozzy. Наприклад, мережа магазинів Фора в 2020-му відкрила 19 нових торгових точок, розширившись до 262 об’єктів. А мережа Thrash! поповнилася 23-ма новими маркетами і на кінець року об’єднувала 57 магазинів. Відзначимо, що станом на 31 грудня 2020-го Fozzy Group також керувала дев’ятьма гіпермаркетами Fozzy, одним преміальним маркетом Favore, а також непродовольчим роздробом (магазини техніки Ringoo і аптеки Біла ромашка) і низкою ресторанів.
Активно зростала в минулому році і «молода» українська мережа магазинів біля дому КОЛО. У 2020-му вона зросла більш ніж удвічі, відкривши 117 нових магазинів і закривши лише два. Важливою подією для компанії став вихід за межі Київського регіону та розвиток мережі в Одесі. У тому числі за рахунок цього рітейлеру вдалося прискорити темпи масштабування і досягти показника в 221 магазин на кінець року. Ще більш амбітні плани КОЛО декларує на наступний рік. В 2021-му компанія має намір більш ніж в два рази збільшити динаміку зростання і розміри мережі, відкривши 250 нових торгових точок. Пріоритетами для розвитку мережі будуть Київ і Київська область, Одеса та вихід в нові регіони.
Мережа Ашан в 2020 році відкрила в Києві три торгові об’єкти нового формат ultra-proximity – Ашан Pick Up Point. Це найменший формат мережі площею близько 50 кв. м і з асортиментом 600-2000 найменувань. Таким чином на кінець року рітейлер об’єднував 27 магазинів різних форматів у дев’яти містах країни, в тому числі гіпермаркети, супермаркети, магазини біля дому і точки pick up point. Знаковим для рітейлера в минулому році також став запуск сервісу Ашан Drive і загальне посилення онлайн-продажів.
Компанія Омега, що розвиває мережу магазинів Varus, в 2020 році відкрила шість нових і два оновлених магазини. Тим самим рітейлер пішов на другу сотню, і на кінець року об’єднував вже 103 торгових об’єкти в чотирьох областях країни – Київській, Дніпропетровській, Донецькій і Запорізькій. За словами маркетинг-директора Varus Володимира Соболєва, в 2021 році рітейлер планує продовжити активне освоєння столиці, тестування і розвиток різних форматів
Один з найбільших FMCG-гравців столичного регіону Novus в 2020 році відкрив сім нових магазинів у Києві та містах-супутниках столиці. Втім, куди більш важливою подією для компанії і всього ринку рітейлу стало поглинання австрійської мережі супермаркетів Billa. Компанія викупила 35 торгових об’єктів Billa, розташованих у Києві, Київській області та Житомирі. А завершити процес злиття і перевести всі магазини Billa під бренд Novus рітейлер планує менш ніж за рік.
Ще одним великим гравцем українського ринку рітейлу, який демонстрував високу динаміку розвитку в 2020-му, став Volwest Group. У минулому році компанія разом зі своїми франчайзі-партнерами відкрила 34 нових магазини. У тому числі 26 торгових об’єктів міжнародної мережі Spar і 8 маркетів під вивіскою Наш Край. Таким чином загальна кількість магазинів Volwest Group в країні на кінець року зросла до 283 торгових точок.
Найбільший в Україні drogerie-рітейлер EVA в 2020 році дещо сповільнив темпи розвитку. У 2019 році компанія розширилася на рекордні 218 торгових точок, а виконавчий директор мережі Ольга Шевченко говорила, що в планах компанії на 2020-й запуск ще 180 нових об’єктів. Однак пандемія коронавірусу та карантинні обмеження в країні змусили компанію скорегувати програму розвитку. В результаті в 2020-му EVA відкрила 87 нових магазинів, розширившись до 1054 торгових точок на кінець року. Найбільше об’єктів компанія відкрила в Київській області (20, з яких 12 в Києві). Також рітейлер активно зростав у Харківській (11 нових точок), Львівській (6) і Одеській (5) областях. Примітно, що в минулому році EVA відкривала магазини в усіх регіонах країни – в кожній з областей було відкрито щонайменше один новий торговий об’єкт компанії.
Значно розширилася в минулому році й інша велика мережа українського ринку drogerie-рітейлу – Prostor. За 2020 рік компанія відкрила 129 нових магазинів, в основному в Києві та області. Такий результат був досягнутий в тому числі за рахунок поглинання 97-ми торгових точок мережі Космо, яку Prostor придбав у травні. Завдяки цій угоді та новим відкриттям на кінець року мережа Prostor розширилася до 426 магазинів.
Лідер українського парфумерного рітейлу Brocard у 2020 році активно розвивав онлайн-продажі, запустивши власний інтернет-магазин. Однак, не забував і про розширення офлайн-мережі. Зокрема, компанія поповнилася магазинами Brocard в нових столичних ТРЦ Blockbuster Mall і Retroville, а також відкрила бутик Brocard Niche Bar у Харкові. Таким чином станом на 31 грудня 2020-го мережа магазинів Brocard складалася з 98-ми торгових точок в 26-ти містах України.
Менш активно в 2020-му розвивалася мережа магазинів корейської косметики ISEI, яка відкрила лише п’ять нових точок і на кінець року об’єднувала 92 торгових об’єкта. Для порівняння, в 2019-му компанія запустила втричі більше нових бутиків – 16. В той же час, в минулому році рітейлер не тільки відкривав нові магазини, а й проводив реконцепцію діючих точок. В цілому за рік компанія оновила 9 бутиків, а в 2021-му планує прискорити темпи реконцепту торгової мережі, оновивши ще 25 об’єктів.
Стримані темпи розвитку торгової мережі в 2020-му демонстрував інший великий бутиковий рітейлер косметики – мережа Yves Rocher. Компанія відкрила лише два нових магазини в столичних ТРЦ Blockbuster Mall і Retroville, а також провела релокацію одного об’єкта, переїхавши з ТОЦ Silver Breeze в інший торговий центр Києва – Городок. В цілому на кінець року український підрозділ компанії об’єднував 95 магазинів в країні.
Лідер українського ринку непродовольчих товарів – компанія Епіцентр К – в 2020 році не тільки розширювала мережу торгових центрів, а й розвивала нові рітейл-проекти. Зокрема, Епіцентр вивів на ринок два нових бренди спортивних товарів, відкривши перші в Україні магазини 4F і TAF в столичних ТРЦ Retovillе і Blockbuster Mall відповідно. Крім того, компанія почала розвивати власні рітейл-концепти за межами мережі Епіцентр. Зокрема, були відкриті три Галереї Деко в столичних ТРЦ Dream Town, Retroville і Arkadia, а також магазин дитячих товарів E.PIC в тому ж ТРЦ Retroville. Також компанія продовжила розширення мережі власних ТЦ і за рік відкрила сім нових торгових центрів: у Житомирі, Вінниці, Запоріжжі, Долині, Калуші, Мелітополі та Первомайську. Чотири з них – «оптимального формату» площею від 4800 кв. м до 5500 кв. м.
Активно розширював свою присутність в Україні й данський меблевий рітейлер JYSK, який в минулому році відкрив 15 нових магазинів. Найбільше нових об’єктів компанія запустила в Київському регіоні: чотири магазини JYSK почали роботу в столичних торгових центрах Novus, Retroville і Promenada Center, а також в ТРЦ Наше NEBO, розташованому с. Крюківщина Київської області. Крім цього рітейлер відкрив нові магазини в обласних і районних центрах країни, в тому числі в Павлограді, Умані, Полтаві, Дніпрі, Вінниці, Миколаєві, Мелітополі, Львові, Запоріжжі та Житомирі. За рахунок масштабування мережі в 2020-му загальна кількість торгових об’єктів JYSK в Україні на кінець року зросла до 72-х точок.
Єдиний закордонний представник ринку DIY-рітейлу в Україні Leroy Merlin в 2020-му відкрив лише один новий магазин: перший для української мережі французького бренду гіпермаркет на території торгового центру – в новому столичному ТРЦ Retroville на проспекті Правди, 47. Він розмістився на площі в 4805 кв. м і представив в асортименті близько 25 000 найменувань товару. Таким чином компанія впровадила формат магазинів середньої площі, а також оновлену візуальну концепцію в навігації та мерчандайзингу. Цей торговий об’єкт став уже шостим для компанії Leroy Merlin в Україні, п’ять із них розташовані у Києві, ще один – в Одесі.
Компанія Zeebra, що представляє на українському ринку німецький бренд товарів для дому Butlers, в 2020 році завела в Україну дві абсолютно нові для ринку торгові марки. Зокрема, в березні на нульовому поверсі ТРЦ Ocean Plaza відкрився магазин дизайнерських аксесуарів для дому Pylones. В його асортименті представлені кухонне приладдя, товари для офісу, ігри та розваги для всіх вікових груп, декор, прикраси, а також товари для догляду за домашніми улюбленцями. Крім того, компанія відкрила в ТРЦ Ocean Plaza перший в країні магазин жіночого одягу італійського бренду Miss Sixty. У той же час, в 2020-му рітейлер не відкривав нових об’єктів своєї флагманської мережі Butlers, яка на кінець року об’єднувала сім торгових точок в країні.
Лідер українського ринку побутової техніки та електроніки Фокстрот в 2020-му сконцентрувався на оновленні торгових точок. В цілому компанія провела 18 реформатів у Києві, Дніпрі, Житомирі, Херсоні, Сумах, Кривому Розі, Львові, Харкові, Одесі, Луцьку, Тернополі, Чернівцях, Ужгороді та Маріуполі. При цьому компанія відкрила один новий магазин в столиці в торгово-розважальному комплексі Retroville і закінчила рік з показником в 162 торгових об’єкта по Україні.
Інший великий гравець сегменту Eldorado в 2020 році відкрив шість нових магазинів. Зокрема, компанія поповнилася торговими об’єктами в Києві (ТРЦ Retroville), Кривому Розі (ТРЦ Проспект), Житомирі (ТЦ ОЛДІ) і Львові (вул. Володимира Великого, 26 А), а також двома магазинами в Харкові (пр. Рогатинський, 3 і пр. Московський, 257). Відкриття цих точок дозволило рітейлеру на кінець року досягти позначки в 120 магазинів. Мережа компанії представлена в 57-ми містах України.
Мультиканальний рітейлер АЛЛО в минулому році відкрив і провів реконцепти в 46-ти торгових точках, які знаходяться в управлінні компанії. На кінець року група об’єднувала 249 магазинів під брендом АЛЛО в 142-х містах України, 31 монобрендовий магазин Mi Store (в таких містах як Хмельницький, Полтава і Кропивницький), а також 52 торгових об’єкти операторів стільникового зв’язку (Vodafone, Lifecell, Kyivstar).
Національна мережа магазинів гаджетів та електроніки Цитрус за 2020 рік відкрила чотири нові магазини. Зокрема, торговельні об’єкти рітейлера розпочали роботу в Києві (ТРЦ Blockbuster, пр. Бандери, 34 В), Одесі (Пантелеймонівська, 64), Чернігові (ЦУМ, пр. Миру, 59) і Вінниці (вул. Соборності, 22). Також компанія відкрила новий сервісний центр у Києві (СЦ Петрівка, вул. Вербова, 17 А). Таким чином на кінець року мережа Цитрус в Україні налічувала 62 магазини та 11 сервісних центрів.
Мережа магазинів техніки та електроніки MOYO в минулому році відкрила шість нових торгових точок. Як уточнили в прес-службі компанії, п’ять з них розпочали роботу в київських торгових центрах. У тому числі в ТРЦ Аркадія (вул. Борщагівська, 154 А), ТРЦ Магелан (Ак. Глушкова, 13 Б), ТРЦ Європарк (вул. Соборна, 140 А) і ТРЦ Blockbuster Mall (пр. Степана Бандери, 36). Ще один новий торговий об’єкт MOYO відкрився у львівському БЦ Домінант Плаза (вул. Угорська, 14). На кінець року торговельна мережа рітейлера в Україні об’єднувала 36 магазинів.
Турецький рітейлер LC Waikiki в минулому році відкрив п’ять нових магазинів сумарною площею в 5000 кв. м. У тому числі, компанія відкрила перші для бренду торгові об’єкти в Миколаєві та Сумах. Вони розмістилися в торгових центрах City Center і Україна відповідно. Крім цього, торговельна мережа поповнилася двома магазинами в Дніпрі (ТРЦ Apollo і Наша Правда) і однією точкою в Києві (ТРЦ Retroville). Таким чином на кінець 2020-го LC Waikiki об’єднувала 39 торгових об’єктів в Україні. Ще більш істотне розширення і відкриття 12-ти нових магазинів рітейлер запланував на 2021 рік.
Компанія Intertop Ukraine, яка розвиває в країні цілу низку мульти- і монобрендових fashion-мереж, в 2020 році відкрила 18 нових магазинів. В тому числі, рітейлер відкрив нові торгові об’єкти брендів Intertop, Timberland, Skechers, Ecco, Geox, Vans і The North Face. Розширення торгової мережі дозволило компанії на кінець року досягти позначки в 144 магазини.
Активно відкривав торговельні точки в минулому році рітейлер спорттоварів Intersport, мережу якого в Україні за франшизою розвиває група Епіцентр. У 2020-му бренд поповнився дев’ятьма торговими об’єктами, в одному з яких пройшов реформат. Зокрема, нові Intersport відкрили двері для відвідувачів у столичних ТРЦ Retroville і Dream Town-2, в ТЦ Епіцентр у Вінниці, Запоріжжі та Житомирі. Також компанія відкрила декілька невеликих магазинів Intersport.ua площею до 150 кв. м в Мелітополі, Первомайську та Калуші. А торговий об’єкт рітейлера в Чернівцях знову відкрився після реформату, ставши аутлет-магазином. Таким чином на кінець 2020-го Intersport в Україні розширився до 54-х магазинів, сім з яких розташовані поза мережею торговельних центрів Епіцентр.
Дуже динамічно в минулому році масштабувалася компанія Укрзолото. У 2020-му вона відкрила 59 нових торгових точок у 43-х містах України, в тому числі 51 магазин і вісім об’єктів острівного формату. Завдяки такому зростанню на 31 грудня 2020-го рітейлер об’єднував вже 161 магазин в Україні.
Високі темпи зростання торговельної мережі демонстрував і ювелірний бренд Sova. У минулому році він відкрив 11 нових магазинів, розширившись до 34-х торгових точок. Як уточнили в компанії, нові об’єкти в 2020-му розпочали роботу в столичних ТРЦ Retroville і River Mall, а також в Луцьку (ТРЦ ПортCity), Полтаві (ТРЦ Екватор), Херсоні (ТРЦ Fabrika), Запоріжжі (ТРЦ City Mall), Одесі (ТРЦ Riviera), Львові (ТРЦ King Cross Leopolis), Хмельницькому (ТРЦ Оазис), Тернополі (ТРЦ Подоляни) та Ужгороді.
Мережа ювелірного бренду Pandora, що входить до групи компаній MTI, в минулому році відкрила три нових магазини. Нові бутики відомого данського бренду відкрилися в столичних ТРЦ Retroville і Магелан, а також дніпровському ТРЦ Дафі. Крім того, компанія провела ребрендинг торгового об’єкта в харківському ТРЦ Караван. Станом на кінець 2020-го року ювелірний бренд Pandora в Україні об’єднував 48 магазинів та інтернет-магазин e-pandora.ua.
Мережа магазинів Антошка в 2020 році поповнилася лише двома новими магазинами, однак обидва відкриття були знаковими для компанії. Зокрема, рітейлер відкрив флагманський магазин загальною площею 1200 кв. м в столичному ТРЦ Ocean Plaza, а також перший для мережі торговий об’єкт формату аутлет в київському ТРЦ Rive Gauche, в якому представлені тільки товари сегменту fashion (одяг і взуття) з постійно діючими знижками в розмірі від 50% до 90%. Станом на кінець року мережа Антошка в Україні налічувала 43 магазина.
Торгова мережа Mikki\MYplay в 2020 році провела ребрендинг ще двох магазинів у Дніпрі та Нікополі, а також відкрила три нові торгові точки в Дніпрі, Житомирі та Павлограді. Крім того, рітейлер став офіційним ексклюзивним представником американського бренду одягу Carter`s, і відкрив перший корнер торгової марки у Львові. На кінець 2020 року компанія об’єднувала 16 магазинів в Україні. Уже в січні вона планує провести ребрендинг ще двох точок у Харкові та Білій Церкві, тим самим завершивши процес ребрендингу Mikki в MYplay. А в лютому торговельна мережа повинна поповнитися ще двома магазинами (MYplay і Carter`s) в столичному ТРЦ River Mall.
Мережа магазинів Чудо Острів у минулому році відкрила п’ять нових магазинів. Так, компанія запустила другі магазини в Кропивницькому (ТЦ City Point) і Житомирі (ТЦ Житній), а також торговельні об’єкти в Ірпені Київської області (ТРЦ Жираф), Сумах (ТРЦ Київ) і Дніпрі (ТРЦ Караван). Таким чином на кінець 2020-го рітейлер об’єднував вже 40 магазинів по всій Україні.