Про кризу бізнесу кажуть тоді, коли в екосистемі компанії накопичилася така маса проблем і протиріч, що це вже загрожує не тільки подальшому розвитку, а й існуванню організації.
Основні ризики
Головною загрозою для більшості підприємств є економічні кризи. Вони пов’язані з падінням продажів, низьким рівнем конкурентоспроможності, боргами та ін. Не варто забувати і про кризи організаційні, які нерідко є каталізатором економічних (фінансових) проблем. Негаразди на підприємстві можуть початися якраз через недосконалість організаційного устрою всередині бізнесу і розбалансованості системи управління. Про організаційну кризу, зокрема, свідчить низький рівень координації та інтеграції різних служб і підрозділів.
Зовнішні загрози
Крім суб’єктивних причин кризових явищ у компаніях, що залежать від самої організації, існують фактори, що не залежать від неї. Йдеться про зовнішні чинники, які неможливо передбачити і контролювати. До них належать періодичні зміни в законодавстві та несподівані глобальні проблеми. Яскравий приклад — коронавірусна пандемія, яка стала потрясінням та крахом для безлічі комерційних організацій.
Стратегія оновлення
Для того щоб «тримати удар» і не допустити банкрутства, потрібні ефективні антикризові заходи, які необхідно прийняти і реалізувати якомога оперативніше. Однак на практиці часто буває так, що керівники компанії, які до «моменту х» працювали в більш-менш стабільних умовах, не мають достатніх навичок, щоб:
- швидко та об’єктивно оцінити ситуацію;
- вирахувати основні ризики;
- визначити слабкі місця бізнесу;
- виявити всі можливі ресурси (резерви) для відновлення;
- проаналізувати всі можливі фактори росту;
- сформувати антикризову стратегію.
За таких умов оптимальним виходом може стати звернення до професійної консалтингової команди, для якої перезавантаження бізнесу є основним напрямом діяльності. Якщо вивчити кейси і список послуг таких консалтерів, як 4e.com.ua, стає очевидним, що в них є необхідний досвід, навички та компетенція для того, щоб скласти дієвий антикризовий план. В одних випадках консультанти допоможуть скоригувати прийняту (діючу) раніше стратегію. В інших єдиним виходом може стати створення нової дорожньої карти для бізнесу, в якій будуть враховані недоліки попереднього плану та новітні ринкові умови.
З чого починати?
Антикризове управління завжди починається з діагностики: важливо скласти реальну картину стану бізнесу. За результатами аналізу готуються детальні звіти, які дають змогу встановити реальні цілі і сформувати план, де буде передбачено стратегічні й оперативні дії.
Щоб пережити кризу, компаніям, як правило, доводиться вдосконалювати і організаційну структуру, і управління, і всі бізнес-процеси. Комплексний антикризовий план охоплює безпосереднє виробництво й економічні чинники — управління грошовими потоками і прибутком. Нова дорожня карта повинна регулювати питання, пов’язані з маркетингом і продажами. Криза зазвичай вимагає оптимізації штату співробітників і перегляду інвестиційних проектів, якщо такі були.
Здійснити системний аудит та скласти план дій на найближче майбутнє, та ще й у стислі терміни, своїми силами непросто, тому допомога бізнес-консультантів у таких ситуаціях виявляється неоціненною.
*на правах реклами