Тенденції розвитку ринку лідогенераціі та арбітражу трафіку у 2023 році: версія Левченка
Комерція Єгора Буркіна в лідогенерації та арбітражі трафіку
Складна економічна і політична ситуація у світі позначається на стані справ у секторі digital-маркетингу. Здавалося б, на арбітраж трафіку у 2022-2023 роках чекають важкі часи, але цей напрямок традиційно гідно справляється з викликами, підкреслює бізнесмен Єгор Левченко (Буркін). Так, поряд із різними потрясіннями (стрибками курсів валют, інфляційними процесами, глобальним зниженням платоспроможності), багато арбітражних компаній укрупнюються, виходять на новий рівень розвитку, дедалі впевненіше почуваються в конкурентній боротьбі за кадри з аутсорсинговим IT-бізнесом.
Щоб стало зрозуміло про головні тренди, що стосуються арбітражників, ефективні канали трафіку і перспективні напрямки роботи (так звані вертикалі), ми поговоримо про них докладно з експертом цієї сфери Єгором Левченком.
Короткий лікбез з арбітражу
Коротенько нагадаємо, що арбітраж трафіку – це робота із залучення лідів (користувачів із контактними даними) з подальшим їх перепродажем онлайн-бізнесу. Заробляють приватні фахівці та профільні компанії на різниці в ціні купівлі (залучення) і продажу трафіку. Для арбітражників тренди і тенденції традиційно діляться на 3 великі групи, а саме, пов’язані з:
- так званою “внутрішньою кухнею” і підходами до роботи;
- найуспішнішими та найперспективнішими каналами залучення трафіку (ходовими інструментами онлайн-реклами);
- нішами, де лідогенерація може приносити прибуток (загальні напрямки на сленгу арбітражників називають “вертикалями”, зазначає Єгор Буркін).
Кожну з цих трендових груп варто розглянути докладніше.
Левченко: останніми роками арбітраж стає більшим і укрупнюється
Часи, коли в лідогенерації задавав тон спам і різні “чорні” методи онлайн-просування, поступово відходять у минуле. В останні 3 роки чітко видно тенденцію на відбілювання галузі арбітражного трафіку, підкреслює Єгор Левченко. Це стосується і методів лідогенерації, і вертикалей (бізнесів, для яких “ллють” трафік). Традиційно трохи раніше цей тренд проявився в країнах Західної Європи і в США, а в останні два роки, дуже актуальний і для України.
Загалом тенденція на обілення цілком логічна. Це на початку “нульових” спамити було простіше і вигідніше, і за це ніхто нікого не судив суворо, зараз же постійна робота на подолання і пошуки лазівок (а інакше чорний і сірий арбітраж уже не функціонує) – це втомлює, складно і найчастіше недоцільно. Частково це пов’язано і зі збільшеними вимогами до трафіку, відповідно, арбітражному бізнесу варто спиратися на довгограючі стратегії, а не ганятися за одноразовими заробітками. Білі рекламні кампанії з лідогенераціі можуть ефективно працювати роками, вимагати лише точкової оптимізації та стабільно забезпечувати прибуток бізнесу й арбітражникам.
До речі, як зазначають експерти, шляхом “обілення” йдуть і багато партнерських програм. Вони розширюють сферу діяльності, перепрофілюються на білі (легальні) напрямки, включно зі споживчими товарами, фінансовими послугами, криптовалютами тощо.
Друга тенденція “внутрішньої кухні” компаній із закупівлі трафіку – це укрупнення. Колись арбітражем займалися насамперед окремі фахівці (веб-майстри). Сьогодні приватники все ще є і вони гідні поваги на суд колег, але тренд на зростання і переформатування ринку не можна не враховувати. Для успіху в 2023 році необхідно щодня запускати сотні рекламних кампаній, в ідеалі мати дійсно значні бюджети, швидко відключати те, що не працює, пробувати нові інструменти. Тут потрібна або максимальна автоматизація рівня “барон”, або ціла команда рівня “пром-завод”, а краще – і те, і інше, рекомендує Єгор Буркін.
Для успіху справи арбітражному бізнесу сьогодні необхідні доволі великі команди з кількома медіабаєрами, менеджерами, фармерами (фахівцями, які створюють акаунти в соцмережах та на інших майданчиках, придатних для реклами), дизайнерами, креативниками, маркетологами тощо. Нерідко дрібні фірми зливаються у більші конгломерати. У результаті приватним арбітражним фахівцям уже складно конкурувати з цими структурами. Тому й кар’єрний шлях у цій ніші має такий вигляд: початківець освоює ази професії, прокачує навички і йде в команду.
У великих арбітражних компаніях внутрішня робоча структура нічим не відрізняється від IT-розробки, стверджує Єгор Левченко. Є розподіл на проєкти, є джуни, мідли і тімліди, є активна робота HR-відділу, власні освітні ініціативи для формування кадрового резерву тощо.
Ніші для лідогенерації: традиційні офери та свіжі напрямки
У 2023 році серед ніш, з якими доцільно працювати арбітражникам, звично виокремлюють дві групи – класичні (вони ж “вічнозелені”) та молоді (перспективні й ті, що активно зростають просто зараз).
Класичні вертикалі – це ті напрямки онлайн-бізнесу, які приносять арбітражним компаніям стабільний дохід, уже добре вивчені (підходи, цільова аудиторія, відповідні рекламні інструменти тощо), тому й не втрачають актуальності для фахівців. До цих вертикалей належить будь-який товарний бізнес, гемблінг (букмекери та онлайн-казино), дейтинг (сайти знайомств) і нутриціологія (послуги та товари у сфері здорового способу життя, схуднення, фітнесу та краси). З цими напрямками багато арбітражників працюють уже понад 10 років. Тут є багато пропозицій від покупців трафіку, вистачає вдалих кейсів запуску кампаній з лідогенерації, а головне – фахівці звично мають хороші заробітки.
Як зазначає Левченко, усі “вічнозелені” вертикалі залишаються актуальними у 2023 році для арбітражного бізнесу. Але слід враховувати, що майже всі вони конкурентні, а отже, наявна тенденція на зростання рекламних бюджетів (для лідогенерації) та додаткові бар’єри для входу новачків.
Цікаво, що навіть ще донедавна сірий або чорний напрямок гемблінгу поступово відбілюється. По-перше, в Україні 2021 року почалася поступова легалізація казино. По-друге, у цій ніші можна працювати через посередників у вигляді сервісів прогнозів і кіберспортивних майданчиків, частина з яких є ліцензованими засобами масової інформації.
До свіжих і перспективних ніш належить ринок фінансів і страхування, різноманітні інформаційні продукти та видача кредитів на суд громадськості, криптовалюти, а також різноманітні бізнеси, що використовують модель передплат. На окрему згадку заслуговують дві останні вертикалі.
Новий виток інтересу до криптовалют відрізняється від того, що було 2020 року. Тоді причина популярності була пов’язана зі стрибком ціни біткоїна. Зараз на тлі економічної нестабільності та валютних коливань криптовалюти розглядаються як засіб збереження заощаджень, вважає Єгор Левченко. Крім того, на користь цього напряму свідчать поступові послаблення заборон на рекламу, той самий Facebook зняв низку раніше чинних обмежень, що розширює можливості залучення трафіку для арбітражників. А ще з криптовалютами прямо пов’язані найрізноманітніші підніші – курси навчання торгів, майданчики обміну і багато іншого.
Бізнес-модель підписок чудово почувається не тільки на Заході, а й у нас. Всьому виною пандемія і зростання попиту на онлайн-сервіси (ігрові, софтові, кіношні, музичні тощо). Крім того, за передплатою активно продаються курси (від освіти до схуднення). Лідогенерація в цій вертикалі примітна тим, що приведений покупець монетизується не разово, а за кожного продовження підписки. А це вигідно і бізнесу, і арбітражним компаніям. Плюс це виключно білий напрямок з величезним вибором інструментів для просування.
Youtube Shorts і месенджери набирають обертів
Джерела трафіку, тобто інструменти, які використовуються арбітражниками для його залучення, останніми роками зазнають навіть більших потрясінь, ніж ніші (вертикалі). У Facebook та Instagram змінюються підходи до роботи, мають місце блокування, типові примхи з модерацією тощо. Загалом хоч ці соцмережі й залишаються серед лідерів за джерелами трафіку, їх можна віднести скоріше до антитрендів 2023 року.
А ось ключова позитивна тенденція сьогодні – це перспективність Youtube Shorts і месенджерів. Ці канали залучення трафіку дійсно переживають бурхливе зростання у сфері арбітражу, підкреслює Єгор Левченко. Водночас відносно нові платформи ще не так добре вивчені. Здається, що модерація в тому ж TikTok здається досить м’якою порівняно з дітищами Meta, але якщо соцмережа щось забороняє, то робить це масштабно, а не точково.
Також дуже цікаво для арбітражу трафіку виглядає активна робота з Телеграмом. Тут майже немає обмежень за нішами у зв’язку з дуже м’якою модерацією. Тішить фахівців і те, що в багатьох популярних месенджерах з’являються вбудовані сервіси оплати та інтернет-магазини, а отже, ці сервіси стануть ще більш комерційно привабливими.
Як висновок варто відзначити ще один тренд, а саме ставку на закордонні ринки у 2023 році. Дедалі більше компаній активно працюють з Європою, Північною і Південною Америкою, а також азіатськими країнами. Багаті регіони, де за трафік платить умовний шейх із дубаїв або барон із сінгапуру, радують високими ставками, а умовна Індія та інша Азія – низькою конкуренцією і великими обсягами трафіку. Так, як зазначає Єгор Буркін, робити справи на внутрішньому ринку простіше, “правила гри” і цільову аудиторію довго вивчати не потрібно. Але ті, хто не пішов шляхом найменшого опору, вивчає нові ринки і менталітет користувачів, має вищі перспективи в арбітражі.
Что ж, несмотря на существующие трудности, украинские специалисты в области IT продолжают быть востребованными за рубежом благодаря своей профессиональной подготовке и опыту работы. Однако стоит обратить внимание на необходимость постоянного развития качества услуг для сохранения конкурентоспособности на мировом рынке IT-услуг.
Надеюсь, что украинские ИТ-компании будут продолжать развиваться и приносить пользу не только своим клиентам, но и всему обществу.
Надеюсь, что Левченко будет продолжать делиться своим опытом и знаниями с другими маркетологами.
Как потребитель IT-услуг, я могу сказать, что мне очень нравится работать с украинскими компаниями – они предоставляют высокое качество услуг и всегда готовы помочь решить любые вопросы.