Картина Рубенса «Самсон і Даліла» виявилася підробкою
Згідно зі швейцарськими експертами, котрі використовували технології штучного інтелекту, вірогідність того, що полотно 1609 року «Самсон і Даліла» не належить пензлю Рубенса, становить 91%, пише 1NEWS з посиланням на lenta.ua.
На картині зображений епізод з біблійної Книги Суддів, в якому Самсон засинає на колінах у коханої. Як відомо, старозавітний богатир піддався пристрасті до підступної філістимлянки Даліли, яка обіцяла вивідати, в чому сила Самсона. «І приспала його на колінах своїх, і покликала чоловіка та наказала оголити сім кучерів його голови. І став він слабнути, і відступила від нього сила його» (Книга Суддів 16:19). Втративший свою силу, яка містилась в волоссі, Самсон був засліплений філістимлянами, закутий в ланцюги і кинутий до в’язниці.
Бургомістр Антверпена Ніколаас Рококс, худ. Отто ван Він
Картина була написана на замовлення бургомістра Антверпена Ніколааса Рококса — близького друга і покровителя Рубенса. Після смерті бургомістра в 1640 році його багата колекція творів мистецтва була розпродана, і сліди «Самсона і Даліли» загубилися. У XVIII столітті авторство полотна приписували фламандцеві Яну ван ден Хеке — одному з головних учнів Рубенса в 1630-х роках. У зв’язку з цим називалося також ім’я придворного художника принца Оранського Герарда ван Хонтхорста — яскравого представника Утрехтської школи.
Полотно виявив відомий історик мистецтва Людвіг Бурхард в 1929 році в Парижі. Він підтвердив авторство Рубенса і підписав сертифікат справжності картини.
Історик мистецтва, фахівець з Рубенса Людвіг Бурхард. Фото: rubenianum.be
Коли експерт помер в 1960-му, з’ясувалося, що ряд сертифікатів було видано їм на підробки. Проте в 1980 році Національна галерея Лондона придбала «сумнівного» Рубенса на аукціоні Christie’s за 2,5 мільйона фунтів стерлінгів — на той момент картина стала третім за вартістю твором мистецтва з коли-небудь проданих.
Однак нещодавно справжність полотна вирішили перевірити швейцарські експерти з компанії Art Recognition. Штучний інтелект проаналізував 148 оригінальних робіт Рубенса, достовірність яких не викликає сумнівів, а потім порівняв з цим масивом даних «Самсона і Далілу». Вердикт був суворий: ймовірність того, що картина написана не Рубенсом, сягає 91%. Для порівняння було вивчено ще одне полотно з колекції галереї, авторство якого підтверджено експертами — «Вид на Хет Стін рано вранці». В цьому випадку ймовірність підробки склала лише 1,2%.
Алгоритм, який використовується Art Recognition для перевірки автентичності, спирається на індивідуальний для кожного живописця рух кисті, яке можна реконструювати. Як запевняє співзасновник Art Recognition Карина Поповичі, експеримент був повторений кілька разів, але результат був однаковим: «Кожен фрагмент, кожен квадратик опинявся фальшивим з імовірністю понад 90%».