Ексклюзивне

Російський бізнес ключового партнера «Укрзалізниці»: збільшення прибутків та участь у держзакупівлях агресора

В лютому цього року українські засоби масової інформації повідомили, що одна з компаній-лідерів туристичної галузі в Центральній та Східній Європі інвестує в українського розробника системи з продажу залізничних квитків. Мова йде про зареєстровану в Австрії компанію Tickets Travel Network GmbH, яка вирішила вкласти кошти і в результаті інтегруватися з ТОВ «Віртуальні технології і системи» (ТОВ «Вітес»). Здавалося б, подібну новину можна вважати гарним прикладом зацікавленості західних інвесторів в українському ринку. Проте насправді австрійські бізнесмени виявились українцями, а їхні вкладення – це просто поповнення кишені своєї ж компанії.

ТОВ «Вітес» стала відома широкому загалу завдяки скандалу навколо тендеру на розробку системи продажу квитків за напрямком «Київ – аеропорт «Бориспіль». Конкурс був проведений з великою кількістю порушень та без допуску до нього інших учасників ринку. До того ж ціна, запропонована «Вітесом», за даними експертів могла бути завищеною в декілька разів.

У січні 2019 року повідомлялось, що Державна аудиторська служба України дійшла висновку, що закупівля «Укрзалізницею» квиткового сервісу для маршруту «Київ – аеропорт Бориспіль» у ТОВ «Вітес» проведена з порушенням законодавства. «За результатами моніторингу закупівлі установлено, що у повідомленні та експертному висновку не обґрунтовано, що виконання робіт іншими потенційними учасниками, окрім ТОВ «Віртуальні технології і системи», може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов’язаних з експлуатацією та обслуговуванням. Зважаючи на зазначене, замовник не обґрунтував та документально не підтвердив наявності умов застосування переговорної процедури закупівлі, передбачених пунктом 5 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі», – говориться у висновку. Окрім того, порушення законодавства були виявлені у частині «неоприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу».

В свою чергу компанія ТОВ «УНІТ», яка станом на 28.02.2019 року продовжувала обслуговувати сервіс з продажу електронних квитків на залізничні потяги (окрім напрямку Київ-Бориспіль), оскаржила вказаний тендер у суді.

Сам ТОВ «ВІТЕС» позиціонує себе ключовим розробником АСК ПП Укрзалізниці. «Система, яку розробляє компанія, забезпечує бронювання місць і продаж квитків на пасажирські поїзди, взаємодію «Укрзалізниці» з Європейськими залізницями, та багато іншого», – говориться у довідці про компанію.

Генеральний директор компанії Tickets Travel Network GmbH Сергій Кравець так коментує рішення вкластися в українську компанію: «Компанія «Вітес» володіє унікальним досвідом у автоматизації пасажирських перевезень та успішним досвідом реалізації складних індустріальних проектів. Нам цікаво інтегрувати ці знання в наш бізнес, оскільки ми бачимо їх потенціал для проектів у всьому світі».

Однак насправді при детальному аналізі документів з’ясувалось, що Сергій Кравець керує не тільки австрійською Tickets Travel Network GmbH, але й самим «Вітесом», в який нібито інвестуються гроші.

Так, за даними бізнес-пошукової системи «YouControl», кінцевими бенефіціарами ТОВ «Вітес» є Сергій Кравець, Андрій Інгульський та вже названа Tickets Travel Network GmbH. В той же час за інформацією з австрійських реєстрів, керівниками західної компанії виступають ті ж самі люди. Причому капітал Tickets Travel Network складає всього лише 35 000 євро.

Тобто фактично Сергій Кравець інвестував гроші однієї своєї компанії в іншу.

З відкритих реєстрів також відомо, що названі особи та компанія TTN є засновниками фірми з продажу авіаційних квитків Tickets.ua. Причому Кравець та Інгульський були її засновниками ще у 2008 році, коли фірма мала назву «Авіалайн».

Але найцікавіше ми знайшли в російських реєстрах юридичних осіб, зареєстрованих та таких, що ведуть діяльність на території держави-агресора Росії. Згідно з виписки Єдиного державного реєстру юридичних осіб РФ, з 2010 року у Санкт-Петербурзі працює компанія «Тікетс.ру». Її засновниками є вже відомі Сергій Кравець, Андрій Інгульський та Tickets Travel Network GmbH.

Станом на 2017 рік в компанії працювало 7 осіб, а її прибуток за період з 2014 по 2017 роки виріс з 2,3 млн російських рублів до 14 млн руб.

Цікаво також і те, що «Тікетс.ру», яким володіють українці Кравець та Інгульський, бере участь у російських державних закупівлях. Так, у 2016 році вони виграли тендер на оформлення квитків для авіаперевезення співробітників Федерального державного унітарного підприємства ВО «Безопасность». Ця компанія – ніщо інше, як підрозділ сумнозвісного «Ростехнадзора».

Фактично аналіз документації «Тікетс.ру» доводить, що після агресії Росії проти України її діяльність пішла виключно вгору. І це при тому, що Сергій Кравець активно розповідає про те, що його компанія – Tickets Travel Network (а разом з ним і Tickets.ua та Вітес) планує розвивати співпрацю з «Укрзалізницею».

Більше того, Кравець, який одночасно працює і на Україну, і на країну-агресора, фактично отримує доступ до персональних даних українців та їхнього переміщення. Адже ці дані зберігаються на серверах компанії «Вітес», яка розробляє та обслуговує сервіс з продажу залізничних квитків по Україні.

Як стало можливим те, що українські підприємці, які продовжують вести активний бізнес в Росії, виграють тендери ключового державного підприємства України – «Укрзалізниці» і чи знає керівництво УЗ про російський бізнес Сергія Кравця? Очевидно, що «всім про все відомо», адже у ЗМІ неодноразово писали про те, що керівник «Укрзалізниці» Євген Кравцов та міністр інфраструктури Володимир Омелян товаришують з Кравцем. Більше того, саме для активізації їхньої співпраці був проведений сумнівний тендер на розробку окремого сервісу з продажу квитків за напрямком «Київ – аеропорт «Бориспіль». Таким чином товаришам вдалося нейтралізувати головного конкурента на ринку розробників сервісу залізничних перевезень – ТОВ «УНІТ», адже його просто не допустили до згаданого тендеру, і самим вийти у дамки.

Додамо, що «Укрзалізниця» під керівництвом Євгена Кравцова є частим фігурантом корупційних справ. Наприклад, у травні 2019 року Національне антикорупційне бюро завершило розслідування у справі про присвоєння 93,28 мільйона гривень «Укрзалізниці». Мова йде про можливі дії, які могли завдати шкоди «Укрзалізниці», голови правління – генерального директора виробника стрілочної продукції, помічника народного депутата; першого заступника гендиректора виробника стрілочної продукції; засновника-директора фіктивної компанії-переможця торгів; директора компанії-посередника; трьох працівників ЦЗВ Укрзалізниці та екс-першого заступника керівника ЦЗВ Укрзалізниці, помічника народного депутата. Тобто у присвоєнні мільйонів гривень підозрюють прямих підлеглих Євгена Кравцова.

«Як встановило слідство, підозрювані впродовж грудня 2015–березня 2017 рр. організували закупівлю ПАТ Укрзалізниця стрілочної продукції за завищеними цінами із залученням підконтрольних підприємств-посередників й у такий спосіб заволоділи коштами Філії Центр забезпечення виробництва ПАТ «Укрзалізниця» в сумі близько 93,28 млн грн», – наголошується в повідомленні НАБУ.

Ця справа дуже подібна до проведення тендеру на закупівлю квиткового сервісу. Адже в результаті незаконного конкурсу переможцем стала фірма давнього товариша Кравцова, який до того ж веде активний бізнес в Росії.

У зв’язку з виявленими даними про російський бізнес українських підприємців, які планують потужно засісти в «Укрзалізниці», рекомендуємо Службі безпеки України перевірити діяльність ТОВ «Вітес», Tikets.ua, а також Сергія Кравця та Андрія Інгульського на предмет можливої державної зради, а також співпраці з країною-агресором. В свою чергу НАБУ має детально проаналізувати співпрацю «Укразлізниці» з вказаними фірмами, оскільки вона може мати корупційну складову і загрожувати національним інтересам України.

Анна Межова

Back to top button