Ексклюзивне

«Билетов пачку»: кому вигідний переділ ринку залізничних квитків

Восени 2018 року «Укрзалізниця» відкрила залізничне сполучення по маршруту «Київ – Міжнародний аеропорт «Бориспіль»». З того часу швидкісним експресом скористалось понад 100 тис осіб. На перший погляг це масштабний інфраструктурний проект, яким можна було б пишатися. Однак, його з самого початку супроводжують скандали: то потяги ламаються, то неочікувано виліз корупційний скандал із сервісом з продажу електронних квитків. Саме про електронний сервіс і піде мова далі. Ви дізнаєтесь, чому «Укрзалізниця» намагається в ручному режимі віддати продаж квитків «своїм» людям і до чого тут «російський слід».

В жовтні 2018 року на сайті електронних закупівель «ProZorrro» з’явилась інформація про тендер з розробки спеціалізованої пасажирської інформаційної системи з оформлення квитків за маршрутом «Київ-Пасажирський – Бориспіль – Аеропорт». Вартість закупівлі – 21 млн 431,5 тис гривень. При цьому тендер вирішено було провести за переговорною процедурою, тобто з одним учасником. І цим учасником за дивних обставин стала зовсім не та компанія, яка зараз обслуговує сервіс з продажу електронних квитків на залізничні потяги. А фірма, що вкрай наближена до нового керівництва «Укрзалізниці» – ТОВ «Віртуальні технології і системи» (далі – ВІТЕС). Зокрема, представником «ВІТЕС» на переговорах з «Укрзалізницею» був такий собі Євген Серебряний, який раніше працював заступником директора Департаменту інформаційних технологій УЗ.

Окрім того достеменно відомо, що керівник «Укрзалізниці» Євген Кравцов та директор ВІТЕСу і він же керівник онлайн-проекту Tickets.ua Сергій Кравець зі згоди міністра інфраструктури Володимира Омеляна діють у спільних інтересах. Ці інтереси в даному випадку стосуються повного переділу ринку продажу квитків, який намагаються віддати у потрібні руки.

Вже декілька років поспіль українці можуть користуватися електронним сервісом з купівлі квитків booking.uz.gov.ua. Його розробляла і все ще обслуговує компанія УНІТ, яка співпрацює з «Укрзалізницею» ще з часів проведення Євро-2012. Однак, з приходом на залізницю нового керівництва, від послуг УНІТу досить активно намагаються відмовитись. І яскравим доказом цьому може слугувати недопущення її до тендеру щодо продажу квитків до «Борисполя».

«На сьогоднішній день, компанія «УНІТ» має шість діючих договорів, за умовами яких, надає послуги супроводу модулів і компонентів системи електронного квитка. Термін дії даних договорів закінчується 28 лютого 2019 року. Ніяких повідомлень, ні пропозицій щодо участі в проекті по розробці інформаційної системи продажу квитків у напрямку «Київ-Бориспіль» від «Укрзалізниці» УНІТ не отримував. А інформацію про наміри Південно-Західної залізниці (ПЗЗ – ред.) укласти договір на розробку інформаційної системи ми отримали з відкритих джерел», – розповіли журналістам у компанії.

Відповідно, коли УНІТ дізналась про те, що ПЗЗ уклала догорів на розробку системи з продажу квитків за напрямом «Київ-Бориспіль» з компанією ВІТЕС, вона оскаржила процедуру закупівлі. Адже по-перше, вона є активним учасником ринку, що могла також брати участь у тендері, а по-друге, могла б запропонувати вигідну пропозицію шляхом додавання напрямку «Київ-Бориспіль» в уже працюючу систему.

«На сьогоднішній день фахівці організації, що експлуатує систему електронного квитка, самостійно додавали і додають нові напрямки для поїздів далекого прямування існуючими технічними засобами системи, якщо така необхідність виникає. Що стосується напрямку «Київ – Бориспіль», «Укрзалізниця» розробила окремі вимоги і прирівняла технологічно даний експрес до поїздів приміського вокзалу. Відповідно, для реалізації цих вимог, ми внесли необхідні зміни в програмне забезпечення і запропонували ключовим керівникам «Укрзалізниці» безкоштовно передати і допомогти розгорнути в рамках існуючої системи. На превеликий жаль, всі наші пропозиції були проігноровані, причому на всіх рівнях», – додають в УНІТі.

В цьому контексті слід уточнити, що вартість договору, який «Укрзалізниця» намагається заключити з компанією ВІТЕС, складає більше 21 млн. гривень. Тобто УНІТ міг додати напрямок «Київ-Бориспіль» у систему безкоштовно в рамках існуючого контракту, однак залізничники чомусь обрали іншу компанію, яка просить за це 21 мільйон.

То що ж це за така компанія – ТОВ «ВІТЕС», яка змогла не просто переконати «Укрзалізницю» у тому, що вона краще за діючих розробників, але й вибити з неї передплату за послуги у розмірі 10 млн. гривень.

За даними бізнес-пошукової системи «YouControl», засновниками ТОВ «Віртуальні технології і системи» є ТОВ «Контент Тревел Нетворк» та член партії «Єдиний центр» Безкоровний Григорій Віталійович.

Сергій Кравець є українським «обличчям» сервісу з продажу авіаційних квитків Tickets.ua. Саме через цю компанію можна вийти на «більш високих» людей, які можуть бути зацікавлені в переділі ринку продажу квитків.

Ще у 2013 році онлайнове турагентство Tickets.ua об’єдналось з найбільшим українським авіаційним агентством «Кий Авіа». «Надалі діяльність обох компаній буде вестися за чотирма основними напрямками: обслуговування індивідуальних клієнтів, робота з корпоративними клієнтами, розвиток мережі субагентів, а також успішна реалізація стратегії електронної комерції», – наголошувалось у спільному прес-релізі компаній.

Станом на сьогодні «Кий Авіа» володіє 51% акцій компанії Tickets.ua.

З «Кий Авіа» є одна цікава історія. За даними її звіту за 2015 рік, вона була засновником ПрАТ «Кий Авіа Крим». При цьому у відкритих реєстрах зазначається, що кримський філіал компанії, який зареєстрований в нині окупованому Сімферополі, продовжує діяти станом на сьогодні.

На запит журналістів у «Кий Авіа» відповіли, що «не мали і не мають свого представництва або будь-якого іншого підрозділу на території Автономної Республіки Крим». Однак, при цьому у компанії додали, що «припинити участь у складі діяльності ПрАТ «Кий Авіа Крим» не мають можливості, оскільки Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у березні 2015 року прийняла рішення щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів емітентів, які зареєстровані в Криму». Як можна одночасно не мати підрозділів у Криму і називати причину, яка унеможливлює припинення участі у таких компаніях – неясно.

Журналісти проаналізували згаданий документ Нацкомісії від 2015 року і знайшли у ньому цікаву деталь. Дійсно, рішенням №344 внесення змін до депозитарного обліку цінних паперів компаній, які зареєстровані у Криму, зупинене. Однак, у тому ж документі є пункт №6, в якому зазначається: «Рекомендувати емітентам, зазначеним у Додатку (серед них є і «Кий Авіа Крим» – ред.), вчинити дії щодо зміни місцезнаходження товариства шляхом перереєстрації на іншій території України поза межами Автономної Республіки Крим та міста Севастополя та протягом п’яти робочих днів з моменту внесення зміни місцезнаходження повідомити Комісію з додаванням копій підтверджуючих документів».

На запит відносно того, чи повідомляла НКЦПФР компанія «Кий Авіа Крим» про перереєстрацію на іншій території України поза межами Криму, Нацкомісія зазначила, що станом на 26.02.2019 р. до них таких звернень не надходило. Також компанія «Кий Авіа Крим» не повідомляла про припинення діяльності. «Згідно з інформацією Міністерства юстиції, ПрАТ «Кий Авіа Крим» не перебуває в процесі припинення, місцезнаходження юридичної особи: АР Крим, м. Сімферополь, вул. Київська буд. 133», – зазначається у відповіді Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України.

Отже, можливо авіаційне агентство «Кий Авіа» і не веде діяльності у Криму, однак філія, в якій його структурні підрозділі є засновниками, продовжує існувати і за майже п’ять років окупації Росією Криму її не спромоглись перереєструвати за межами півострову.

Додамо, що на початку грудня 2018 року керівник Tickets.ua Сергій Кравець в інтерв’ю заявляв, що Росія – одна з країн, в яких компанія продовжує активно працювати. «Россия, Казахстан, Молдова, Азербайджан, Армения, Беларусь, Австрия, Германия, Испания, Франция, Польша и Эмираты — это страны, в которых мы упорно оперируем, пытаясь добиться успеха. С переменным успехом местами, но тем не менее», – розповідає Кравець в інтерв’ю.

При цьому з сайту Tickets.ua прибрали згадку про те, що компанія працює в Росії. Хоча його російська версія –  Tickets.ru – точна копія української.

Виходить так, що ринок продажу залізничних квитків України хоче «прибрати до рук» фірма, яка наполовину належить туристичній агенції, що продовжує мати свій філіал в Криму, а також активно хизується своїми досягненнями в Росії.

Більше того, Tickets.ua, а з ним і ВІТЕС, який виграв тендер на розробку сайту з продажу квитку за напрямком «Київ-Бориспіль», активно підтримує не тільки керівник «Укрзалізниці», а й міністр інфраструктури Володимир Омелян, який полюбляє активно висловлювати свою проукраїнську позицію. Чи міг Омелян не знати про російський слід у діяльності фірм свого товариша Сергія Кравця? Малоймовірно, оскільки вся ця інформація взята з відкритих джерел, доступних будь-якому українцю. Тож виходить так, що допуск та експансія Tickets.ua на ринок продажу залізничних квитків – це виважений крок.

Але повернемось до залізниці. Станом на 28.02.2019 року сервіс з продажу електронних квитків на залізничні потяги (окрім напрямку Київ-Бориспіль) продовжувала обслуговувати ТОВ «УНІТ». Вона ж оскаржила в суді тендер, який «Південно-Західна залізниця» намагалась провести з одним учасником – ТОВ «ВІТЕС».

«Якщо керівництво «Укрзалізниці» вирішило що для експресу за напрямком «Київ-Бориспіль-Київ» необхідно створити новий програмно-апаратний комплекс, то наша компанія є прямим учасником торгів, причому маючи при цьому практичну компетенцію своїх фахівців зі створення такого роду систем. Тому ми вважаємо, що процедура, яку провела регіональна філія «Південно-західна залізниця», проведена з порушенням чинного Закону та з обмеженням наших прав на участь в цьому проекті», – розповіли журналістам в УНІТі.

За дивним збігом обставин саме в день закінчення контракту між УНІТом та «Укрзалізницею» суд відхилив скаргу на проведення тендеру щодо продажу квитків з Києва до Борисполя. Можна було б повірити у цей збіг, якби не одне «але». Рішенню суду, яке було прийняте 28 лютого, передувало ще одне засідання, на якому власне і повинні були винести рішення по справі. Однак, як повідомив журналістам учасник судового засідання, після того, як троє суддів вийшли у нарадчу кімнату, їхнє перебування там затягнулося на більш ніж півгодини. І саме після переговорів за зачиненими дверима судді вирішили відкласти засідання на 28 лютого – на день, коли закінчується контракт УНІТа з «Укрзалізницею». Того ж дня суд «завернув» скаргу УНІТа, таким чином не даючи компанії можливості захистити своє право на участь в тендері.

В свою чергу представники «Укрзалізниці» вочевидь вирішили відмежуватися від скандалу з тендером на 21 мільйон гривень. Принаймні саме таке враження складається з відповідей директора з економіки та фінансів «Укрзалізниці» Андрія Рязанцева, які він дав на прес-конференції 21 лютого 2019 року. На прохання прокоментувати скандальну закупівлю, Рязанцев відповів, що не володіє інформацією «Ми за минулий рік провели близько 18 тис. процедур закупівель. Я не можу орієнтуватись в кожній», – відповів Рязанцев.

Його колега, директор з правових питань та майнової політики «Укрзалізниці» Артур Резнік на тій же прес-конференції зазначив, що поки немає що коментувати, оскільки закупівля сервісу з продажу квитків за напрямком «Київ-Бориспіль» зараз оскаржується у суді. «Існують засоби забезпечення позову від однієї з компаній (мається на увазі УНІТ – ред.), які є доволі жорсткі по відношенню до «Укрзалізниці» і в деякій мірі вони були спрямовані на блокування роботи «Укрзалізниці». Тому сказати про те, що хтось добросовісно намагається захистити свої права – цілком можливо. Однак ми також маємо розуміти, що на сьогоднішній день є сервіс, який працює і пасажири задоволені….. Вони мають можливість їздити в «Бориспіль» без пробок. Тому на нашу думку спроби якимось чином впливати на цей проект, зупинити його – є не зовсім дружнім по відношенню до «Укрзалізниці». Але ми є відповідачем у суді, ми судимось і будемо доводити свою позицію», – зазначив Резнік.

Враховуючи те, що суд не задовольнив скаргу УНІТа на незаконний тендер «Укрзалізниці», можна зробити висновок, що залізниця намагається повністю монополізувати ринок квитків під близьку для себе компанію. Фактично за допомогою кишенькового правосуддя «Укрзалізниця» провернула оборудку, вартістю у 21 млн гривень, в інтересах компанії Tickets.ua з «російським слідом». І ці ж інтереси за дивним збігом обставин пересікаються з міністром інфраструктури Омеляном та головою УЗ Кравцовим.

Анна Межова

Back to top button