Україна

Як Україні покращити відносини зі США

Наша країна має виконати три важливих завдання

Після інавгурації президента США Джо Байдена, президент України Володимир Зеленський зробив низку кроків, які, схоже, покликані завоювати прихильність Вашингтона. Він заборонив пов’язані з Кремлем українські телеканали, наклав санкції на союзника Путіна Віктора Медведчука і заблокував заплановану покупку Китаєм українського виробника авіадвигунів «Мотор Січ». Зеленський також призначив колишнього міністра фінансів України Оксану Макарову новим послом в США. Все це геополітичні жести, які, ймовірно, будуть вітатися адміністрацією Байдена.

Про це йдеться в аналітичній публікації Брайана Меффорда, директора компанії Wooden Horse Strategies, LLC, інформує 1NEWS з посиланням на Foreign Ukraine.

Пристрасть Байдена до України добре відома, про що свідчать його шість візитів в країну, коли він працював віце-президентом в адміністрації Обами. Під час президентства Трампа, Україна виявилася втягнутою в процес імпічменту та скандали навколо звинувачень Байдена у корупції. Це призвело до невластивого рівня напруженості у двосторонніх відносинах. Зеленський тепер сподівається вийти з цієї непростої ситуації і зміцнити співпрацю з новим президентом США. Він прагне почати відносини з Байденом на позитивній ноті, а також сподівається отримати новий фінансовий транш від Міжнародного валютного фонду (МВФ).

Чи зможуть нещодавні кроки Зеленського переконати адміністрацію Байдена припинити фінансову допомогу, збільшити поставки військової техніки і прискорити євроатлантичну інтеграцію України? Ще занадто рано говорити, але зовнішня політика США щодо України традиційно визначалася глибокою необхідністю фундаментальних реформ, а не відкритими зовнішньополітичними кроками.

Наприклад, в червні 2003 року президент України Леонід Кучма переконав український парламент скерувати 1800 українських солдатів до Іраку для надання допомоги міжнародним силам, очолюваним американцями. Залучаючи українські війська до ключової зовнішньополітичної ініціативи США, Кучма цинічно прагнув заручитися визнанням американцями його планів балотуватися на третій президентський термін. Принаймні, він сподівався, що це дозволить йому передати владу обраному наступникові Віктору Януковичу.

Жодна з цілей Кучми не була реалізована. Менш ніж через півтора року США втрутилися під час «помаранчевої революції» 2004 року, щоб підтримати продемократичні протести і забезпечити вільне і справедливе повторне проведення президентських виборів. Це залишило Кучму і Януковича поза владою і слугувало нагадуванням про те, що уряд США не займається торгівлею фундаментальними принципами.

На початку березня 2021 року, міністерство оборони США оголосило про надання військової допомоги Україні в розмірі 125 мільйонів доларів і ще 150 мільйонів доларів, якщо Україна продемонструє прогрес у проведенні реформ. Іншими словами, адміністрація Байдена не погіршує відносини, а натомість обрала вичікувальну позицію щодо подальшої поведінки Зеленського.

Аналогічно переговори уряду України з МВФ про новий транш на початку 2021 року закінчилися без конкретних результатів. В останні тижні в Києві ходили чутки, що Зеленський може використовувати позитивне ставлення Байдена до України і переконати американського президента  у необхідності нового траншу МВФ. Однак такі надії фантастичні. Звинувачення Байдена в причетності до української корупції використовувалися для нападок під час запеклих президентських виборів в США в минулому році, тому з внутрішньої точки зору він не може дозволити собі заплющувати очі на недоліки України.

Що може зробити Україна, щоб встановити конструктивні відносини з адміністрацією Байдена? 5 березня 2021 року Держдепартамент США послав Україні сильний натяк, застосувавши санкції проти українського олігарха Ігоря Коломойського. Це потужний сигнал того, що адміністрація Байдена очікує від Зеленського адекватної реакції щодо надпотужних українських олігархів. Крім зниження впливу олігархічних кланів, українська влада повинна виконати ще три важливих завдання.

По-перше, МВФ поставив ряд ключових умов для нового траншу. До них належать – скасування обмеження на підвищення вартості газу до кінця березня; узгодження макроекономічних показників на найближчі два роки; реалізація судової реформи; ухвалення закону про кримінальну відповідальність за неправдиві декларації; і ухвалення нового закону про Національне антикорупційне бюро (НАБУ). Якщо уряд буде діяти швидко і переконає парламент ухвалити необхідні закони, то новий транш може бути отриманий в червні.

По-друге, незважаючи на розмови уряду про «інвестиційних нянь», прямі іноземні інвестиції скоротилися до 420 мільйонів доларів за підсумками 2020 року, що є найнижчим рівнем за останні 5 років. Це частково було пов’язано з COVID-19, але більш серйозна проблема полягає в тому, що в Україні немає верховенства закону і захисту для іноземних інвесторів. Турбота про потреби існуючих інвесторів, запобігання рейдерським атакам і покарання за спроби корумпованих чиновників вимагати у цих інвесторів хабара повинні бути в центрі уваги влади. Це було б набагато ефективніше, ніж банальності про те, що Україна відкрита для нових інвесторів. Іншими словами, усуньте проблеми, які відчувають існуючі інвестори. Зростання інвестицій стане для адміністрації Байдена потужним сигналом про те, що Україна дійсно змінюється на краще.

По-третє, двигуном інвестицій в Україну в останні кілька років була зелена енергія. На жаль, Україна заборгувала виробникам зеленої енергії понад 600 мільйонів доларів і продовжує імпортувати дешеву російську електроенергію. Україна повинна негайно заборонити імпорт російської електроенергії і розвивати внутрішні зелені джерела, виплачуючи свої борги існуючим виробникам. Якщо Україна вирішить свої власні енергетичні проблеми, у неї буде більш переконливий аргумент переконати Байдена заблокувати проект «Північний потік – 2».

Back to top button