Україна

Як реформувати «Укрзалізницю»

Уряду необхідно реформувати компанію шляхом зміни тарифів, фінансування збиткових пасажирських перевезень та зниження податків і тоді «Укрзалізниця» зможе інвестувати достатньо коштів в покращену залізничну інфраструктуру, автоматизацію, рухомий склад і локомотиви

«Укрзалізниця», мабуть, найскладніша державна компанія в Україні. Через 30 років після розпаду СРСР вона залишається у багатьох аспектах найхарактернішим радянським підприємством країни.

Про це йдеться в авторській колонці Адомаса Аудіцкаса, члена наглядової ради «Укрзалізниці», повідомляє 1NEWS з посиланням на Foreign Ukraine.

«Укрзалізниця» страждає від недофінансування і надлишку кадрів. За останнє десятиліття вона втратила третину своїх вантажних перевезень з незалежних від неї причин.

По-перше, це пов’язано з російськими заходами, які призвели до зниження транзитних перевезень на 75% і значного падіння загального виторгу. По-друге, ресурсодобувна промисловість України вже багато років знаходиться в занепаді. Наприклад, з 2011 по 2020 роки відвантаження вугілля впало на 60%.

Фінансові показники «Укрзалізниці» залишаються слабкими, незважаючи на те, що компанія ухвалила низку заходів щодо подолання негативних тенденцій. Занадто часто «Укрзалізниця» виявляється в ситуації «пастки-22», коли у компанії не вистачає коштів для проведення реформ, необхідних для збільшення доходів.

Щоразу, коли ви займаєтесь реструктуризацією старого радянського підприємства, перше завдання – трансформувати його. У червні 2018 року «Укрзалізниця» заснувала незалежну наглядову раду, яка, в свою чергу, вибрала нове правління.

Зараз «Укрзалізниця» зазнає організаційної трансформації з міністерської структури в холдингову компанію з окремими дочірніми підприємствами, що відповідають за вантажні та пасажирські перевезення, інфраструктуру і технічне обслуговування. Ця трансформація має дозволити «Укрзалізниці» покращити процес ухвалення рішень, контроль і якість даних. Це також дозволить «Укрзалізниці» підготуватись до лібералізації ринку, яка запланована в найближчі кілька років.

Найбільш очевидна проблема, з якою стикається «Укрзалізниця» в плані витрат – це проблема укомплектування персоналом. В «Укрзалізниці» працює 250 000 співробітників, а на сучасній залізниці такого розміру, повинно працювати не більше 120 000 співробітників. Витрати на персонал склали 56% від загальних операційних витрат у 2020 році. Для порівняння: в більшості інших європейських залізничних компаній цей показник зазвичай становить близько 35-40%.

У той же час середня заробітна плата в «Укрзалізниці» невисока: типові співробітники заробляють близько 420 доларів США на місяць до оподаткування, в той час як середня зарплата в Україні становить близько 450 доларів США до оподаткування. З огляду на це, скорочення штату тривають. Цього року адміністративний склад «Укрзалізниці» буде скорочений на 30%.

Скоротити фонд заробітної плати не так просто, як може здатися на перший погляд. Більшість запланованих скорочень персоналу вимагають певних інвестицій в автоматизацію. Однак в останні роки «Укрзалізниця» була змушена скоротити свої відносно скромні заплановані річні капітальні витрати приблизно наполовину через нестачу коштів.

Таке скорочення витрат безпосередньо впливає на спосіб роботи компанії. Якщо ви відвідаєте ремонтну майстерню «Укрзалізниці», вас вразять два факти: погане технічне оснащення і вправні майстри, які там працюють. Бракує запчастин через брак бюджету, тому майстри змушені імпровізувати.

Українська громадськість схильна судити про залізничне сполучення країни майже виключно по тому, як поводяться з пасажирами. Кожна прес-конференція, присвячена «Укрзалізниці», присвячена пасажирським перевезенням, але цей сегмент бізнесу становить лише одну десяту виторгу компанії. Тим часом, тільки близько третини витрат на пасажирські перевезення фактично покривається за рахунок доходів від продажу квитків.

Це абсолютно типова ситуація. Жоден європейський залізничний оператор не покриває витрати на пасажирські перевезення тільки за рахунок доходів від продажу квитків. Однак в кожній країні Євросоюзу держава субсидує залізничні пасажирські перевезення. В Україні цього немає. Замість цього збиткові пасажирські перевезення повинні покриватися за рахунок вантажних доходів «Укрзалізниці».

У 2019 році чистий збиток «Укрзалізниці» від пасажирських перевезень склав близько 500 мільйонів доларів США. Україні необхідно переймати європейську практику і почати субсидування пасажирських перевезень з державного бюджету. Це дозволить провести лібералізацію ринку і дасть можливість приватним постачальникам послуг конкурувати з «Укрзалізницею».

85% доходів «Укрзалізниці» припадає на перевезення вантажів, але нинішні вантажні тарифи несправедливі з двох причин. По-перше, за їх рахунок фінансують збиткові пасажирські перевезення, залізничну інфраструктуру, а також частково дороги і автомагістралі (через акцизи, що сплачуються компанією). Це призводить до підвищення вантажних тарифів.

По-друге, вантажні тарифи довільні і як і раніше часто ґрунтуються на старих радянських тарифах. Деякі з них дуже високі, а інші занадто низькі без вагомої причини. Наприклад, вантажовідправники зерна платять на 40% вищі тарифи, ніж перевізники залізної руди. Реформування практики встановлення тарифів має бути пріоритетом.

Більшість урядів регулярно вкладають великі кошти в інфраструктуру, але український уряд протягом багатьох років ігнорував залізничну інфраструктуру країни. Навіть, незважаючи на це, вона забезпечує близько чверті річного доходу «Укрзалізниці» у вигляді податків, хоча компанія практично не окупається.

«Укрзалізниця» власними силами продовжує скорочувати непрофільні активи, підвищувати продуктивність праці і вживати заходів щодо підвищення операційної ефективності. Однак для того, щоб залізничне сполучення України могло модернізуватися або навіть вижити в довгостроковій перспективі, уряду необхідно реформувати «Укрзалізницю» шляхом зміни тарифів, фінансування збиткових пасажирських перевезень і зниження податків. Тільки тоді «Укрзалізниця» зможе інвестувати достатньо коштів в покращену залізничну інфраструктуру, автоматизацію, рухомий склад і локомотиви.

Back to top button