Україна

В Україні вигідніше бути безробітним, аніж працювати за 6-8 тисяч гривень на місяць

А для трудових мігрантів, які у Польщі та Німеччині заробляли 1000 євро на місяць, це просто копійки і вони ніколи не погодяться на таку роботу

Кабінет міністрів України нещодавно оголосив про наміри створення сотень тисяч робочих місць у дорожньо-будівельній, соціальній, комунальній та бюджетній сферах, що дозволить українцям залишатись на батьківщині і додасть імпульсу для стимулювання економіки, постраждалої від пандемії коронавірусу.

Про це йдеться в аналітичній публіції економічного оглядача Міхала Козака на сторінках польського видання Forsal, поввідомляє 1NEWS з посиланням на Foreign Ukraine.

Національний банк України у своєму останньому аналізі інфляції прогнозував рівень безробіття у другому кварталі 2020 року на рівні 12%. Ця оцінка грунтується на даних про падіння ВВП на початку поточного року, а також на соціологічних дослідженнях, які виміряли відсоток українців, що втратили роботу через карантин. За оцінками експертів, разом із зростанням споживання у наступному році рівень безробіття повернеться до докризового показника у 8-9%. За розрахунками уряду, понад 2 мільйони українців є безробітними.

«У нас найбільший стрибок безробіття за останні 15 років, це ще більше аніж у 2014-2015 роках, які також були критичними. Через карантин була обмежена чи заборонена діяльність у всіх секторах економіки – транспорт, громадське харчування, непродовольчі крамниці, туризм. Цілі галузі не працювали, тому тисячі людей залишились без роботи. Це потужний удар і поки в країні діятиме карантин, безробіття зростатиме», – вважає економіст Андрій Новак.

Президент України Володимир Зеленський ще взимку 2020 року запустив програму «Велике будівництво» з метою відновлення дорожньої інфраструктури. Тепер програма програма покликана виконувати ще одну функцію – забезпечувати роботою тих, хто втратив її внаслідок карантину або ж повернувся в країну з трудової еміграції. Суть проекту – план інвестицій в інфраструктуру. Уже в 2020 році уряд виділить 112 мільярдів гривень на будівництво й ремонт доріг і планує створити робочі місця для 158 тисяч очіб.

«Незалежно від кризи, викликаної пандемією, кількість фахівців для різних інфраструктурних проектів і дотичних з ними галузей сягає 150 тисяч осіб. І зараз найважливіше завдання уряду, особливо в умовах коронавірусу – забезпечити людей роботою, гідною зарплатою і безпечними умовами праці», – зазначив міністр інфраструктури України Владислав Криклій.

Окрім цього, українцям обіцяють створити 150 тисяч робочих місць у сфері підтримки чистоти, 85 тисяч у сільському господарстві, 50 тисяч у малому бізнесі, 15 тисяч в секторі оцифрування архівів, 13 тисяч у службі надзвичайних ситуацій, 9,3 тисяч у будівництві об’єктів інфраструктури, 7,9 тисяч в соціальних послугах, 3 тисячі на пошті і 2,5 тисячі у лісовому господарстві.

Анатолій Амелін із аналітичного центру «Український інститут майбутнього» вважає першочерговим завданням уряду в умовах кризи від пандемії, створення нових робочих місць, зокрема і для трудових мігрантів, які вимушено повернулись додому.

«У 2019 році ми отримали рекордні обсяги грошових переказів з-за кордону – це 15 мільярдів доларів. Це подушка, яка допомагає Україні не впасти у глибоку прірву. Нові робочі місця змушують людей заробляти і отримані гроші витрачати у крамницях, а споживання і є тим фактором стимулювання економіки. Більше того, людина, яка працює і отримує дохід, збільшує ВВП. Якщо вона не працює і живе на бюджетні гроші, то є бюджетним споживачем», – вважає Амелін.

Є певні сумніви і щодо того, наскільки реально залучити 5 мільярдів доларів інвестицій, коли Україна просить більше кредитів у міжнародних фінансових інститутів для погашенння своїх зобов’язань. І грошей буде потрібно набагато більше, адже програму планують розширити за рахунок будівництва мостів, шкіл, дитячих садків і стадіонів.

«До початку навчального року цю інфраструктуру необхідно відновити і ще один напрямок – це реконструкція понад 200 приймальних кімнат у закладах первинної медико-санітарної допомоги», – вважає експерт.

Також невідомо, чи знайдуться люди, які готові працювати в умовах, запропонованих владою. Зарплата, яка на думку уряду, повинна приваблювати до праці в дорожному будівництві складає менше 10 тисяч гривень, а в інших сферах ще менша – 6-8 тисяч гривень.

Офіційний оптимізм уже зіткнувся із суворою реальністю. Комунальному підприємству «Київзеленбуд» потрібно 500 співробітників у Києві, але претендентів на таку роботу немає. В умовах стрімкого зростання цін, зарплата у 6-8 тисяч гривень – сума, за яку просто немає сенсу виходити з дому. Такого заробітку недостатньо для нормального життя, адже робота передбачає також і додаткові витрати зі сторони співробітника. Ставка запропонована прем’єр-міністром Денисом Шмигалем, фактично дорівнює розміру допомоги з безробіття, а після відрахування всіх податків буде ще нижчою. А для трудових мігрантів, які у Польщі та Німеччині заробляли 1000 євро на місяць, це просто копійки і вони ніколи не погодяться на таку роботу.

Back to top button