Україна

В МВС України готують обмеження на ввезення вживаних авто із США

За перші два квартали 2020 року українці імпортували легкових авто та іншого моторного транспорту для перевезення людей на $1,46 млрд, свідчить митна статистика. Найбільше транспортних засобів в Україну було завезено з США – на понад $314 млн, Японії – $280,6 млн, Німеччини – $242,6 млн. У кілька разів в імпорті поступаються авто з Словаччини та Румунії. Але незабаром ця модель може припинити існування. Нещодавно МВС оприлюднило проект постанови, якою пропонують удосконалити процедури державної реєстрації транспортних засобів, пише «Ліга.нет».

За січень-червень 2020 року в Україні було зареєстровано 139 400 вживаних легкових авто – майже вчетверо більше, ніж нових. Сполучені Штати – серед топ-3 країн, з яких до України ввозиться найбільше вживаних автомобілів.

«Більше чверті завезених в Україну авто у 2018 році були машини з США», – пояснює старший економіст та член Наглядової Ради CASE Україна Володимир Дубровський.

За 9 місяців 2019 року в Україну завезли 32 936 одиниць автомобільного секонд-хенду з США загальною вартістю $352,2 млн, повідомляла УП з посиланням на “Укравтопром”. Це дає сукупний обсяг ринку за рік в $400-500 млн.

Активно автомобілі зі Штатів в Україну завозять вже близько п’яти років, але останнім часом це стало особливо привабливим – багато бізнесів, які до цього привозили автомобілі з ЄС, відмовились від цієї моделі на користь «американок», розповідає представник однієї з таких компаній з Тернопільщини.

«Якщо є можливість зекономити на авто від 30%, а раніше й до 50%, то чому ні?», – пояснює він. Його компанія завозить понад 50 таких машин щомісяця.

Окрім пропозицій про можливість реєстрації авто онлайн та замовлення індивідуальних номерів через інтернет, проект постанови МВС України містить таку вимогу: «якщо транспортні засоби були зареєстровані у відповідних органах іншої держави, обов’язковим є подання до сервісних центрів МВС реєстраційних документів на транспортний засіб такої держави або документів, що підтверджують їх реєстрацію».

Зараз так звані «картки про утилізацію» де-факто виступають як техпаспорти для реєстрації в Україні. У разі підтримки пропозиції МВС, документ, в якому вказано, що авто підлягає утилізації, не буде підставою зареєструвати авто в Україні, пояснюють в ГО «Доступне авто».

Також серед вимог в проекті постанови: для вживаної машини доведеться подавати й документи про її реєстрацію за кордоном. Переклад повинен здійснюватися консульськими установами МЗС або офіційними органами інших держав. На документах повинен бути апостиль. Це додасть до кінцевих витрат на авто ще плюс 150-200 євро.

«Виходить, ви можете купити авто в США на аукціоні, сплатити всі податки, і продати його потім тільки на запчастини, бо виявиться, що в «тайтлі» є запис про утилізацію авто. Поставити на облік та їздити на ньому буде неможливо», – пояснюють можливі наслідки постанови в «Доступне авто».

У разі ухвалення постанови МВС, найбільший ринок битих автомобілів у світі – США – фактично зачиниться для України, бо у цьому не буде економічного змісту, пояснив Володимир Дубровський, старший економіст та член Наглядової Ради CASE Україна.

«Близько третини автомобілів, яких могли б ввезти на нашу територію – просто сюди не потраплять. Ціни теж піднімуться, частина людей просто не зможе задовольнити свій попит», – говорить Дубровський.

Схожої думки дотримується Сергій Довгоборський, експерт сервісу з підбору автомобілів Avtoserg: «Однозначно [у разі набрання чинності постанови] машини в Україні повинні подорожчати: як наші офіційно зареєстровані авто, так і привезені з ЄС».

На його думку, авто на українському ринку можуть стати дорожчими на 10-20%.

Натомість у Федерації автопрому України (ФАУ) впевнені, що головна мета документу – впорядкувати процедуру реєстрації та легалізації авто на території України, й від її ухвалення баланс ринку кардинально не зміниться. Мова, в першу чергу про безпеку пасажирів.

Автомобілі, що підлягають утилізації, не будуть потрапляти на український ринок та створювати небезпеку для життя їхніх власників та громадян, заявили в ФАУ.

«Складнощі можуть бути лише з авто сумнівного походження та без документів та автомобілів, що підлягають утилізації, тобто є металобрухтом непридатним до експлуатації», – пояснили у федерації.

Дубровський вважає, що постанова пролобійована офіційними імпортерами автомобілів в Україну, адже може прибрати з ринку важливий сегмент: здебільшого з США везуть машини не найдешевшого сегменту, оскільки транспортування теж коштує чималих грошей.

«У середньому цінник [таких авто] стартує з $10 000 і у цьому сегменті вони конкурують з імпортерами, оскільки покупець вже може обирати, чи купити йому дешеву китайську чи скажімо корейську машину в мінімальній комплектації, чи придбати за ці ж гроші з США з незначними пошкодженнями, які у нас відносно недорого можна виправити», – каже Дубровський.

Наразі проект постанови пройшов стадію прийому пропозицій від громадськості. Коли його буде розглядати Кабмін, поки що невідомо.

Back to top button