Україна

Провал з вакцинацією від коронавірусу в Україні може викликати геополітичну катастрофу

Якщо не відбудеться різких покращень в закупівлях вакцин протягом лютого та березня 2021 року, цілком ймовірно, що Москва спробує отримати вигоду зі скрутного становища України

У глобальній боротьбі за вакцини проти коронавірусу, Україна перетворилася в маргіналізовану прикордонну зону. Як це часто траплялося протягом української історії, країна опинилася на межі між європейським співтовариством націй і великими авторитарними імперіями Євразії.

Про це йдеться в аналітичній публікації Павла Ковтонюка, керівника Центру економіки охорони здоров’я Київської школи економіки на сторінках Atlantic Council, – інформує 1NEWS з посиланням на Foreign Ukraine.

З одного боку – держави-члени ЄС, які вже замовили вакцини і почали національні кампанії з вакцинації. За винятком Moderna, вакцини, які використовуються на всій території Європейського Союзу, практично всі розробляються або виробляються в ЄС. По інший бік прірви стоять Росія та Китай. Обидві наддержави переслідують хижі стратегії вакцинації, які прагнуть перетворити глобальний попит на вакцинацію в геополітичну перевагу.

Україна зараз щосили намагаються забезпечити поставки вакцин. Всім доводиться робити важкий вибір. Наслідки виходять за рамки охорони здоров’я і, ймовірно, вплинуть на майбутні дипломатичні відносини. Семирічна неоголошена війна України з Росією ще більше ускладнює ситуацію для Києва і робить питання поставок вакцин питанням національної безпеки.

Сусідня Білорусь, як і очікувалося, зробила вибір на користь російської вакцини Sputnik, а Туреччина підписала великий контракт з китайським виробником Sinovac. Тим часом, Сербія зробила паралельні замовлення на вакцини Sputnik і китайську Sinopharm.

Для балканських держав, які не є членами ЄС, а також для України і Молдови варіанти трохи складніші. Вони повинні збалансувати свою давню прихильність до європейської інтеграції з практичними аспектами боротьби з пандемією.

Певною мірою Україна та інші країни регіону стали жертвами обставин. Євросоюз, зі зрозумілих причин, зосередив свою увагу на потребах країн-членів у вакцинації, але у тих, хто не входить в ЄС, не залишилося іншого вибору, окрім як чекати або звернутися до Китаю і Росії.

Зменшується кількість країн, які ще не забезпечили поставки вакцин і вони дедалі частіше повинні вдаватись до креативних кроків. Молдові вдалося придбати деякі вакцини Pfizer-BioNTech через Румунію, в той час як Албанія отримала кілька доз з невідомої країни ЄС. Але час невпинно минає і нинішній обмежений доступ до західних вакцин може незабаром змусити уряди шукати їх в іншому місці.

ЄС добре обізнаний про цю проблему. 13 країн-членів ЄС, в основному з Центральної Європи і Балтії, нещодавно закликали Європейську комісію допомогти Україні і балканським країнам в забезпеченні поставок вакцин.

Як і варто було очікувати, прокремлівські політики в Сербії, Боснії і Герцеговині та Чорногорії прагнуть використати цю ситуацію на власну користь. Те ж саме стосується і України, де промосковські політичні сили прагнули просувати російську вакцину і сподіваються використовувати її як інструмент для відновлення двосторонніх відносин.

Нездатність України досягти прогресу у вакцинації викликає дедалі більшу тривогу в останні кілька місяців. До початку 2021 року країна не уклала жодного контракту на поставку і могла запропонувати лише розпливчасті обіцянки гуманітарних поставок COVAX десь у весняний сезон.

Наприкінці січня 2021 року, президент Зеленський пообіцяв доставити мільйон доз від «провідного виробника», а вакцинація повинна була початися в лютому. Київ також уклав угоду на 1,9 мільйона доз з китайською компанією Sinovac. Однак, для країни з населенням понад 40 мільйонів це мінімальний прогрес.

Крім того, є серйозні питання з приводу надійності китайської вакцини, ефективність якої, за повідомленнями, становить трохи більше 50%. Деякі спостерігачі очікують, що Україна відмовиться від існуючої угоди або буде діяти з суто політичних мотивів.

Проблеми України з вакцинами поглиблюються ескалацією напруженості між Міністерством охорони здоров’я та державним підприємством “Медичні закупівлі України”. Це держпідприємство було створено у 2018 році в рамках радикальних реформ в секторі охорони здоров’я з метою зниження корупції при державних закупівлях ліків. Наприкінці 2020 року держпідприємство було готове перейти в наступ на світовому ринку вакцин проти COVID-19. Замість цього Міністерство охорони здоров’я вирішило взяти на себе закупівлі. Цей крок підвищив перспективу повернення до корупції.

Після серії публічних зіткнень між Міністерством охорони здоров’я та держпідприємством, уряд врешті-решт погодився передати закупівлі на аутсорсинг міжнародній компанії Crown Agents. Ці силові ігри в поєднанні з пасивною поведінкою України на ринку вакцин обмежили шанси на розробку пристойного портфеля контрактів і відклали початок масової вакцинації на весну 2021 року.

Нинішній підхід України до питання вакцинації – це рецепт геополітичної катастрофи. Запуск загальнонаціональної кампанії вакцинації ще не розпочався, а напруженість в суспільстві неухильно зростає, оскільки українці страждають від економічних труднощів і прагнуть повернутися до нормального життя. І ці умови ідеально підходять для Росії, щоб скористатися моментом. Якщо не відбудеться різких покращень в закупівлях вакцин протягом лютого та березня 2021 року, цілком ймовірно, що Москва спробує отримати вигоду зі скрутного становища України.

Back to top button