Україна

Політичні партії за п’ять років витратили близько 3 млрд гривень: значна частина з них за рахунок державного фінансування

За останні п’ять років політичні партії в Україні витратили на діяльність близько 3 млрд грн і левова частина з них за рахунок державного фінансування. Про це зазначається в дослідженні Комітету виборців України, презентованому 29 вересня, повідомляє кореспондент 1News.

Закон про державне фінансування був прийнятий у жовтні 2015 року і за словами експертів КВУ він був одним з тих, які вимагав від України Європейський союз для надання безвізового режиму.

Експерти проаналізували діяльність 10 найрейтенговіших партій в Україні та їхні витрати за останні п’ять років.

Згідно з дослідженням, найбільше витрачали на свою діяльність Радикальна партія Олега Ляшка (644 млн гривень) та ВО «Батьківщина» (631 млн грн).

В той же час «Європейська солідарність» за п’ять років витратила на свою діяльність 557 млн гривень; «Слуга народу» за два роки витратила 513 млн гривень; Опозиційна платформа – За життя – 190 млн гривень; ВО «Свобода» – 119 млн гривень; Українська стратегія Гройсмана – 117 млн грн (партія не отримувала державного фінансування, оскільки не представлена в парламенті – ред.); партія УДАР Віталія Кличка за п’ять років витратила всього 3 млн гривень на свою діяльність.

Експерти Комітету виборців України зазначають, що найбільшим негативом від впровадження державного фінансування партій є те, що в законі не прописаний механізм витрат. І таким чином близько 40% від держфінансування, яке в тому числі забезпечується за рахунок платників податків, витрачається на пряму рекламу.

Найвищий відсоток витрат на рекламу зафіксований у звітах партії «Наші» (лідер Євгеній Мураєв – ред.). Так у 2018 році партія витратила на свою діяльність 10,2 млн гривень, з яких на рекламу – 10,1 млн гривень, що складає 90% від усіх витрат. Слід зауважити, що «Наші» не отримують держфінансування, оскільки не представлені у Верховній Раді.

Друга за витратами на рекламу є партія Опозиційна платформа – За життя. У звіті за 2019 рік зазначається, що політична сила витратила на свою діяльність 32,3 млн гривен, з яких 19,9 на пропагандистську діяльність, в тому числі 13, 9 млн гривень на рекламу на телебаченні. Частина з цих коштів оплачена за рахунок державного фінансування.

Партія Юлії Тимошенко «Батьківщина» у 2018 році витратила на свою діяльність 188 млн гривень, з них 155 мільйонів на пропагандистську роботу, в тому числі 122 млн грн – це пряма реклама на телебаченні.

Радикальна партія Олега Ляшка у 2018 році з 98 млн витрат на діяльність 58 млн гривень віддала на рекламу. Тобто, кожна 3 гривня партії пішла на політичну рекламу.

«Закон про державне фінансування приймався поспіхом, тому його ревізія дуже потрібна. Зокрема, експерти КВУ сходяться у думці, що в законі потрібно прописати певну заборону на витрачання коштів з держфінансування на рекламу. До того ж варто можливо прописати відсоток витрат на аналітичну роботу, яка буде підвищувати якість законотворчості. Також варто було би прописати пропорцію 30/70 для витрат на центральний апарат та для регіональних осередків», – зауважує керівник Комітету виборців України Олексій Кошель.

Back to top button