Україна

Найбільша втрата РФ за добу. Що сталося у КримуСюжет


Найбільша втрата РФ за добу. Що сталося у Криму

Серед основних версій причин вибухів на аеродромі Саки – саботаж та удар із використанням ракет великої дальності.

Росія на аеродромі Саки в окупованому Криму зазнала найбільших втрат в авіації за день з часів Другої світової війни, повідомляє американський телеканал CNN, посилаючись на супутникові знімки. Причини вибухів все ще неясні, але на фотографіях із супутниками можна побачити вирви. Кореспондент.net розповідає подробиці.

 

Що показали супутникові знімки аеродрому Саки

Американська компанія Planet Labs опублікувала знімки аеродрому Саки поблизу селища Новофедорівка в окупованому Криму, де 9 серпня сталася серія вибухів. На фотографії, зробленій 10 серпня, зафіксовано сліди руйнувань.

Журналісти та експерти проаналізували знімки та порівняли їх із фотографією аеродрому, зробленою Planet Labs 9 серпня незадовго до вибухів. Вони дійшли висновку, що на аеродромі було знищено кілька російських військових літаків.

Міноборони РФ відразу після того, що сталося, заявляло, що внаслідок вибухів жодних військових втрат немає. Версію про те, що за вибухами на аеродромі стоїть Україна, Москва відкидає. Нагадаємо, що в Росії неодноразово загрожували ядерною зброєю за будь-яку атаку у Криму.

Аеродром Саки до атаки

За оцінками американського телеканалу CNN, йдеться не менш ніж про сім знищених літаків. BBC News, New York Times та американський Інститут вивчення війни (пишуть, що на аеродромі згоріли щонайменше вісім літаків, Радіо Свобода – дев’ять. Оперативне командування Південь раніше повідомляло про дев’ять знищених літаків.

Науковий співробітник Азіатського інституту Гріффіта, колишній пілот ВПС Австралії Петер Лейтон, якого цитує CNN, вважає, що зруйнованими виявилися бомбардувальники Су-24 та винищувачі Су-30. Він висунув таку думку, ознайомившись із знімками Planet Lab до та після вибухів.

Лейтон звернув увагу, що після вибуху з’явилися три вирви на землі. Вони свідчать, що російська версія щодо випадкової детонації не відповідає дійсності. Три джерела вибухів торкнулися сусідніх літаків, на яких, схоже, були бомби. Внаслідок цього детонація поширилася.

Крім того, на фотографіях можна помітити великі ділянки випаленої землі, ймовірно після пожежі, що виникла через вибухи, а також зруйновані приміщення, схожі на склади. При цьому, судячи з знімків, основні злітно-посадкові смуги аеродрому, кілька вертольотів та великий склад із боєприпасами внаслідок вибухів не постраждали.

 

Версії атаки на аеродром під Новофедорівкою

Серед основних версій причин вибухів – саботаж та удар з використанням ракет великої дальності. Прихильники першої з них наголошують на тому, що відстань до українських позицій на материку становлять близько 220 кілометрів, а здатних на таку дальність американських ракет ATACMS, наскільки відомо, Україна ще не має.

У своєму щоденному зведенні Інститут вивчення війни пише, що українські чиновники репрезентують вибухи на аеродромі в Криму як початок контрнаступу Збройних сил України на півдні України.

Проте офіційно українська влада не взяла на себе відповідальність за атаку в Саках – у Міноборони України іронізують з приводу куріння в недозволених місцях. При цьому кілька українських джерел натякнули, що за подією можуть стояти партизани чи спецназ.

Президент України Володимир Зеленський у своєму зверненні 9 серпня сказав, що війна “почалася з Криму і має закінчитися Кримом”. У зверненні наступного дня він заявив, що російські війська втратили дев’ять бойових літаків на півострові. Така сама цифра вказувалася у зведенні Генштабу ЗСУ.

ISW у своєму зведенні називає вибухи на аеродромі атакою, але зазначає, що поки не може оцінити, чим була викликана така шкода – спецназом, партизанами, які діяли на місці, або ракетами, запущеними здалеку. Окупанти знають, що сталося, але не розуміють, як і звідки українські військові атакували, йдеться у доповіді вашингтонських експертів.

Про те, що атаку на російську військову базу в Криму зробила Україна, пише New York Times з посиланням на високопоставленого анонімного представника ЗСУ.

“Це була база, з якою регулярно піднімалися літаки, щоб здійснити наліт на наші сили на південному театрі воєнних дій”, – цитує видання свого співрозмовника. При цьому, за словами джерела NYT, удару було завдано зброї українського виробництва.

Washington Post, посилаючись на своє анонімне українське джерело, пише, що за атакою на аеродром під Новофедорівкою стоять підрозділи українських Сил спеціальних операцій. Американський співрозмовник видання наголосив, що при атаці використовувалася зброя не зі США.

В ISW припускають, що удару по аеродрому Саки ЗСУ могли завдати українських ракет Нептун, модифікованих під наземні цілі. Втім, у зведенні ISW наголошується, що жодних доказів, які б підтверджували цю гіпотезу, немає.

При цьому, зазначають аналітики, те, що того ж дня, з різницею в кілька годин, прогриміли також кілька вибухів на військових складах РФ у Генічному районі Херсонської області, суперечить офіційній версії Міноборони РФ про випадкову пожежу, але не виключає диверсію, ні далекобійний ракетний удар.

Німецький військовий експерт з European Council on Foreign Relations Густав Грессель сказав DW, що Україна могла використовувати ракети Грім або Грім-2 власного виробництва у зв’язку з поставленими Пентагоном протирадіолокаційними ракетами, які мали пробити пролом у російській протиповітряній обороні.

ISW зазначає, що Україні вигідно зберігати інтригу щодо того, що сталося.

“Змішані історії у російських ЗМІ та серед російських блогерів свідчать про те, що або офіційні особи Міноборони Росії мають конкуруючі теорії з атаки і діляться ними зі ЗМІ, або Кремль не зміг скоординувати свою інформаційну операцію”, – зазначають аналітики.

 

Що відомо про аеродром

Аеродром поряд з невеликим селом, яке мало тоді ім’я Ново-Федорівка, було збудовано на початку 1930-х років для Качинського військового училища льотчиків, яке розташовувалося на Північній стороні Севастополя. Напередодні Другої світової на аеродромі базувалися бомбардувальники ДБ-3Ф 21-го далекобомбардувального полку, пише Крим. Реалії.

У лютому 1945 року на аеродром приземлялися і звідти відлітали глави держав-союзників антигітлерівської коаліції Уїнстон Черчілль і Франклін Рузвельт, а також члени делегацій, обслуговуючий персонал, ескадрилья американських літаків-винищувачів з льотно-підйомним складом – всього близько 3000 чоловік.

Після закінчення війни селище Ново-Федорівка втратило своє ім’я, на його місці було створено військовий авіаційний гарнізон Сакі-4. З 1951 на аеродромі почали переучування льотчиків на нові типи літаків.

Коли у Радянському Союзі у 1970-і роки вирішили “наздогнати і перегнати Америку” у будівництві авіаносців, постало питання про тренування пілотів палубної авіації. Для цього на аеродромі під Саками був побудований наземний випробувальний тренувальний комплекс (авіаційний) (НИТКА) – повний наземний аналог палуби авіаносця. У 1982 році було введено в експлуатацію тренажерний комплекс палубної авіації 23 випробувального полігону.

Після розвалу СРСР аеродром з усією інфраструктурою та комплексом НИТКА в результаті поділу Чорноморського флоту дістався Україні. А гарнізон Саки-4 знову став населеним пунктом Новофедорівкою.

7 лютого 1997 року уряди України та РФ підписали угоду про використання полігону злітно-посадкових систем НИТКА. До 2008 року на українському полігоні щорічно проходили тренування льотчики 279 корабельного винищувального авіаційного полку Північного флоту Росії на літаках Су-27К, Су-27УБ та Су-25УТГ.

Після нападу Росії на Грузію у серпні 2008 року Україна призупинила співпрацю з підготовки російських льотчиків – до приходу Віктора Януковича до влади.

20 серпня 2012 року міністр оборони України Дмитро Саламатін та міністр оборони Російської Федерації Анатолій Сердюков підписали протокол про внесення змін до Угоди між урядом України та урядом Російської Федерації щодо використання полігону злітно-посадкових систем НІТКА.

До весни 2014 року у Новофедорівці базувалася військова частина 10 бригади морської авіації Збройних сил України. Саме ця бригада під час захоплення Криму російськими військовими чи не єдина спромоглася непомітно перемістити свою авіаційну техніку на материкову частину України.

Після окупації Криму Росія продовжила використовувати аеродром у Новофедорівці за військовим призначенням. З 2014 року там базується 43 окремі морські штурмові авіаполки Чорноморського флоту, на озброєнні якого стоять бомбардувальники Су-24 і винищувачі Су-30.

Українська розвідка вважає, що літаки полку регулярно завдають ударів по півдні України, скоюючи військові злочини проти мирного населення. Ймовірно, полк – це основа авіаційного угруповання, яке підтримує окупаційні війська у Херсонській, Миколаївській та Запорізькій областях України.

ПІДПИСАТИСЯ на Telegram-канал 1NEWS

Джерело

Back to top button