Україна

МВФ не виділить грошей Україні доки Зеленський не завоює довіру

Якщо український уряд не перегляне докорінно свою поточну економічну політику і політичний курс, він навряд чи отримає будь-які кошти МВФ, Світового банку чи Європейського Союзу

У травні 2020 року Міжнародний валютний фонд (МВФ) уклав з Україною 18-місячну угоду про надання траншу на 5 млрд доларів США з негайною виплатою 2,1 млрд доларів. Друга виплата була запланована на вересень, але не відбулася, оскільки Україна не виконала необхідні умови. Інвестиційні банки тепер повідомляють, що Україна не отримає транш МВФ в цьому кварталі, але зробить це в наступному кварталі. Хоча представники українського уряду наполягали на тому, щоб до Києва прибула місія МВФ аби отримати кредит до кінця року. На жаль, такий оптимізм недоречний.

Про це йдеться в аналітичній публікації Андерса Аслунда, старшого наукового співробітника Атлантичної ради на сторінках Atlantic Council, – інформує 1NEWS з посиланням на Foreign Ukraine.

Реальна ситуація, в якій перебуває зараз Україна, набагато похмуріша. Якщо український уряд не перегляне докорінно свою поточну економічну політику і політичну траєкторію, він навряд чи отримає будь-які кошти МВФ, Світового банку чи Європейського Союзу. Проблеми, які стоять перед українською владою численні та серйозні.

Найважливішою вимогою МВФ є незалежність Національного банку України (НБУ). Президент Володимир Зеленський заявив, що «він послідовно підтримував» його незалежність, але в липні 2020 року змусив Якова Смолія піти у відставку з посади голови НБУ. Велика частина правління НБУ також була витіснена. Згодом Зеленський призначив свою людину на цю посаду. Також він заявляв, що для нього «продовження реформи антикорупційних органів є одним із пріоритетів». Це добре, але очевидно, що він не знає, як перемогти свідомо корумпований Конституційний суд України.

Третя група невиконаних раніше обіцянок пов’язана з судовою реформою. Це навіть не входить до порядку денного уряду. Серед інших проігнорованих питань – поліпшення корпоративного управління та внесення поправок до Закону про Фонд гарантування вкладів.

Уряд непогано справляється з макроекономічною політикою, навіть незважаючи на те, що МВФ не в захваті від збільшення державних витрат на будівництво доріг, а не на охорону здоров’я в розпал пандемії. Зеленський, схоже, не розуміє, що МВФ серйозно ставиться до своїх умов і не хоче, щоб до нього ставилися лише як до джерела дешевих кредитів. На відміну від українського уряду, МВФ зосереджений на структурних реформах, щоб українська економіка могла рости зі швидкістю 5-8% на рік, а не мінімальними темпами.

У відносинах з МВФ команда Зеленського дедалі частіше діє подібно до уряду Віктора Януковича 2010-2014 років, який влітку 2010 року уклав угоду з МВФ, але кредитів так і не отримав. Адміністрація Януковича двічі на рік відправляла півдюжини високопоставлених чиновників до Вашингтона для переговорів з МВФ і урядом США, але, оскільки вони не турбувалися про реформи, їх приймали на найнижчому рівні. Тоді вони найняли дорогі лобістські компанії, але це також не принесло результатів.

Новий глава НБУ Кирило Шевченко 8-14 листопада 2020 року відвідав Вашингтон в марній надії похитнути МВФ. Схоже, його прийняли лише на рівні голови місії. Адміністрація Зеленського тепер хоче відправити прекрасного колишнього міністра фінансів України Оксану Маркарову в якості посла до Вашингтона, очевидно, з метою забезпечити фінансування МВФ. МВФ це навряд чи вразить. Вони були б набагато більш вражені, якби вона знову стала міністром фінансів.

Проблеми навколо уряду Зеленського викликають тривогу. По-перше, з березня 2020 року президент скасував не тільки реформи, що проводяться при ньому, але і реформи, ініційовані його попередником Петром Порошенко. По-друге, його уряд не представив переконливих пропозицій щодо зняття стурбованості МВФ невиконанням Україною зобов’язань. По-третє, схоже, що у президента більше немає правлячої парламентської більшості, і він, схоже, не зацікавлений у формуванні реформаторської більшості.

Back to top button