Україна

Чи може Україна скласти конкуренцію російській телепропаганді

Україна має всі можливості для того, щоб стати медіацентром для російськомовної аудиторії на всій території колишньої Радянської імперії та за її межами

Рішення Зеленського на початку 2021 року закрити низку українських телеканалів, пов’язаних з союзником Путіна Віктором Медведчуком, переорієнтувало увагу на маніпулюваня медіа-середовищем України зі сторони Кремля. Це питання є предметом жвавих громадських дебатів з моменту початку військових дій з Росією сім років тому. З 2014 року Україна зробила низку кроків з протидії російській інформаційній війні в Україні. Обмеження передбачали заборону на російські телеканали, російські платформи соціальних мереж і телеконтент російського виробництва.

Про це йдеться в авторській колонці Мітчелла Полмана, фахівця з питань суспільної дипломатії, ЗМІ та міжнародної політики, повідомляє 1NEWS з посиланням на Foreign Ukraine.

Хоча існує широкий консенсус щодо необхідності таких заходів безпеки, менше уваги приділяється методам, за допомогою яких Київ міг би протистояти російській пропаганді, створюючи російськомовний медіа-контент, незалежний від контролю Кремля. Зважаючи на те, що Росія знову посилює свої дезінформаційні атаки на Україну і намагається підбурити російськомовних українців, ця тема зараз є особливо актуальною.

Офіс Зеленського, безумовно, розуміє, що проста заборона російськомовних ЗМІ, пов’язаних з Кремлем, не є життєздатним довгостроковим рішенням. Натомість є розуміння того, що Україна повинна прагнути протистояти наративам Москви в російськомовному інформаційному просторі, створюючи контент, який здатен конкурувати з Кремлем.

У той час як російськомовні онлайн-платформи відіграють дедалі важливішу роль серед української аудиторії, телебачення залишається домінуючим медіаформатом для російськомовної української аудиторії. Це стосується, передусім громадян похилого віку та мешканців сільської місцевості, причому обидві ці категорії традиційно входять в перелік найбільш уразливих для кремлівської дезінформації. Завдяки великому досвіду роботи Зеленського та його оточення в телеіндустрії і шоу-бізнесі, у 2019 році покладалися великі надії на те, що нова влада зможе домогтися прогресу в захисті інформаційного простору України.

На початку 2020 року в Україні запустили російськомовний телеканал «ДОМ ТВ». Спочатку цей новий телеканал був орієнтований на аудиторію окупованих Донбасу та Криму. За словами Андрія Яніцького з Центру журналістики Київської школи економіки, в українському законі про мову було створено спеціальний виняток для того, щоб квоти на україномовний контент не стосувались цього телеканалу. Велика частина контенту «ДОМ ТВ» спочатку надходила з трьох інших українських телеканалів. Однак в останні місяці телеканал почав випускати більше власного російськомовного контенту.

Виклики, з якими зараз стикається Україна, відображені в інших регіонах колишнього СРСР. Хоча більшість пострадянських країн стурбовані протидією викривленому висвітленню новин на російському телебаченні, зазвичай це не найбільша проблема, з якою вони стикаються. Навпаки, виробництво інформаційних телепрограм відносно недороге. Справжні проблеми виникають, коли йдеться про крупнобюджетні розважальні програми. Саме тут російське телебачення має тенденцію переважати завдяки щедрому фінансуванню і якості продукції світового рівня.

Гунта Слога з Балтійського центру передового досвіду в засобах масової інформації говорить, що дослідження незмінно свідчать про те, що російськомовна аудиторія в країнах Балтії дивиться російські телеканали, насамперед, через їх розважальний контент, а не як джерело достовірної інформації. Кремль це розуміє і використовує якісний розважальний контент для залучення аудиторії.

Щоб допомогти подолати ці фінансові перешкоди, країни Північної Європи і Великобританія виділили фінансування для російськомовних медіа-проектів в країнах Балтії. Незважаючи на бюджетні обмеження, Естонія змогла випускати деякі програми російською мовою для свого державного російськомовного телеканалу ETV+, який тепер самодостатній і фінансується за рахунок реклами.

У сусідній Латвії уряд не був настільки зосереджений на створенні власних російськомовних ЗМІ, в той час як мовні закони ускладнюють імпорт російськомовного контенту з Росії. Замість цього існує низка відносно невеликих латвійських російськомовних онлайн-ЗМІ, таких як Chayka.tv, який знаходиться в місті Даугавпілс.

Всі три країни Балтії мають одні і ті ж обмеження з точки зору невеликої чисельності населення. Натомість, Україна є домівкою для найбільшої російськомовної аудиторії в світі за межами самої Росії. Це закономірно робить Україну центром незалежного російськомовного медіа-контенту. Однак роль російської мови в якості зброї в гібридній війні Володимира Путіна проти України значно ускладнила розвиток нових російськомовних медіа-проектів в країні.

Зараз важко зрозуміти, який вплив має «ДОМ ТВ». Галина Петренко з української галузевої компанії Detector Media каже, що частка аудиторії телеканалу невідома, тому існує значний потенціал для України у виробництві російськомовного телеконтенту для регіональної аудиторії. Вона зазначає, що українські телекомпанії вже беруть участь у виробництві серіалів і фільмів для медіаринків в країнах колишнього Радянського Союзу, а також у сусідній Польщі. Україна має всі можливості для того, щоб стати медіацентром для російськомовної аудиторії на всій території колишньої Радянської імперії та за її межами.

У той час як дебати про незалежний російськомовномний медіа-контент точились, здебільшого навколо необхідності протидіяти наративам кремлівської дезінформації, коронакриза стала нагодою для відновлення інформаційної ініціативи. Сергій Степанов з естонського ETV + каже, що аудиторія каналу значно зросла під час пандемії, оскільки глядачі усвідомили, що їх продукція є більш достовірною та інформативною, аніж репортажі, які виходять на кремлівських телеканалах.

Хоча поєднання політичної чутливості і міркувань безпеки робить російськомовні телепрограми в Україні проблематичними, можуть існувати можливості для конструктивного міжнародного співробітництва між українськими фахівцями в галузі засобів масової інформації та їх колегами в країнах Балтії, Грузії, Молдові та інших пострадянських регіонах. Таке партнерство може допомогти послабити нинішнє домінування Кремля в російськомовній медіа-сфері, забезпечуючи при цьому незалежний контент від Москви.

Back to top button