10 найцікавіших автомобілів Mazda. Частина третя: нові виклики та нові зіркиСпецпроект
Увійшовши в ХХI століття, Mazda зуміла зберегти та навіть примножити всі свої надбання. Щоправда, від двигуна Ванкеля на якийсь час довелося відмовитися. Проте у бренда з’явилися нові вагомі здобутки.
Mazda CX-5
З появою цього кросовера стало зрозуміло, що навіть без роторного двигуна яскравих технічних ідей у автомобільних магів з Хіросіми вистачає. Mazda СХ-5 була представлена у вересні 2011-го як автомобіль 2013 модельного року. Дебютантка мала таку кількість цікавинок, що відразу два ветерани, Mazda CX-7 та Mazda Tribute, залишили конвеєр компанії як спадщина не дуже вдалого спільного життя з Ford Motor Company. Чотири десятиліття мізерного американського фінансування не змогли вбити японську технічну думку. А головне, що світ уперше побачив продукт нової мови дизайну Mazda – KODO, або Дух руху.
Дивлячись на цю крихітку із сьогодення, складно втримати посмішку: Mazda CX-5 першого покоління у порівнянні з нинішньою – немов наївна дівчинка поруч із шикарною дамою, справжньою світською левицею! Але ж згадаємо, що з’явилася перша CX-5 понад десятиліття тому, тож і дивилися на неї зовсім іншими очима.
Разом зі спокусливими формами ця модель отримала повний пакет передових технологій SkyActiv, які стали без перебільшення новою технічною філософією Mazda у ХХI столітті. Три стовпи SkyActiv – абсолютно нова жорстка і легка платформа, сучасна лінійка двигунів і трансмісій – значно знизили шкідливі викиди та витрату пального, не загасивши пристрасті, яку клієнти бренду вже звикли відчувати навіть після легенького натискання на акселератор.
Хоча самі ідеї SkyActiv уперше побачили світ трошки раніше, ще на Mazda 3 BL Series 2011 року: японські інженери трохи підняли потужність і обертальний момент дволітрового двигуна. В цьому не було б нічого незвичайного, якби одночасно не зменшився апетит силового агрегату – майже на чверть! І це були лише перші кроки філософії SkyActiv.
Дух руху KODO прагнув жити та розвиватися: вже в середині 2014 року було оголошено про фейсліфт Mazda CX-5. Високі стандарти, що їх установили фірмові художники, вміло підтримали технарі: незабаром на кросовері з’явилася модернізована коробка передач, ефективна шумоізоляція, нова світлодіодна система освітлення та сучасна інформаційно-розважальна система. Модель впевнено ставала бестселером: на найважливішому для Mazda американському ринку було продано 150 622 кросовери CX-5. Це більше, ніж решта автомобілів марки разом узятих! А до «решти», до речі, входило аж п’ять різних моделей.
Тож Mazda не зупинялася, і на хвилі успіху у Хіросімі підготували друге покоління СХ-5, що дебютувало у 2016 році на автосалоні в Лос-Анджелесі. Разючі зміни було неможливо не помітити: Mazda CX-5 перетворилася на один із найкрасивіших сучасних кросоверів. Силу дизайнерських рішень KODO чудово підкреслив новий фірмовий колір Soul Red Crystal. Філософія «Дзінба Іттай» – єдність вершника та коня – була піднесена до найвищого ступеня.
Нове покоління Mazda CX-5 оснастили чотирициліндровими бензиновими двигунами 2.0 SkyActiv-G та 2.5 SkyActiv-G, а також чотирициліндровим дизелем 2.2 SkyActiv-D. Коробки передач – механічні та автоматичні на вибір. У листопаді 2018 року 2,5-літровий агрегат для американського ринку отримав наддув, потужність піднялася до 250 к.с. при середній витраті бензину 8,7 л. Пізніше цей двигун у різних модифікаціях став доступним і на інших ринках.
Разом з Mazda CX-5 нового покоління компанія зробила перший вагомий крок у бік преміум-сегмента, додавши до витонченого дизайну чудову наповненість та оздоблення інтер’єру. Шкіра Nappa та натуральна деревина в салоні вже були нормою для топових комплектацій СХ-5.
Не дивно, що кросовер, який поєднав у собі так багато цікавого, швидко став найуспішнішою моделлю компанії в сучасній історії: до середини 2022 року в усьому світі було продано понад 3,5 мільйона Mazda CX-5, яка й понині продовжує підкорювати серця.
Наразі, після останнього оновлення, модель стала ще шикарнішою і безпечнішою. Головна фішка – це оновлена мультимедійна система MZD Connect із джойстиком HMI та великим дисплеєм TFT діагоналлю 10,25 дюйма.
До списку електронних помічників додалася камера стеження під лобовим склом, спрямована уперед (FSC), оновлена система безпечного гальмування в місті при русі вперед та назад (SCBS), система контролю втоми водія (DAA). А ще ви отримаєте бездротову зарядку для смартфона та модуль Apple CarPlay/Android Auto, у більшості комплектацій бездротовий.
Як завжди, топові версії можуть похвалитися аудіосистемою від Bose (10 динаміків неперевершеної якості звучання) та додатковими електронними помічниками водія. Це система попередження про виїзд з полоси руху та система контролю положення авто щодо дорожньої розмітки (LDWS+LKA), а також система безпечного гальмування на шосе (SBS) та зменшення навантаження на водія при інтенсивному русі (TJA). Ну і, звісно ж, не можна не згадати про систему камер кругового огляду, яка стане чудовим помічником при щоденній експлуатації.
Mazda CX-90
Якою б прекрасною не була сучасна Mazda CX-5, але сьогодні у Mazda вже інший флагман – величезний за європейськими мірками семимісний сімейний кросовер СХ-90. Він багато в чому революційний навіть для самої компанії. Адже тут абсолютно нова платформа SkyActiv Multi-Solution, що розроблена з використанням передових рішень філософії SkyАctiv спеціально для довгобазних автомобілів з поздовжнім розташуванням двигуна.
Сам двигун – найпотужніша в історії компанії 345-сильна рядна «шістка» об’ємом 3,3 літра, побудована на основі найпросунутіших ідей SkyАctiv. Зауважимо, що наріжним каменем філософії SkyActiv залишається ідея застосування порівняно високого ступеня стиснення бензинових двигунів. Інженери Mazda стверджують, що підвищення ступеня стиснення покращує теплову ефективність бензинових двигунів, серйозно знижуючи витрату пального і збільшуючи обертальний момент на низьких та середніх оборотах.
Але тепер технології SkyActiv дісталися м’яких гібридів. Двигун e-SkyActiv G в Mazda CX-90 отримав на допомогу своїм шести циліндрам ще й додаткову бортову сітку з літій-йонною батареєю і електромотором, що відчутно підвищує економію пального.Не менш передова тут і трансмісія. Нагадаємо, що Mazda колись стала першою японською автомобільною компанією, яка встановила на свою продукцію автоматичну коробку передач, тож свої трансмісії вона вдосконалює вже понад сто років! Створюючи надсучасний автомат для СХ-90, інженери прагнули відтворити відчуття перемикання передач МХ-5 у великому сімейному кросовері. І відтворили, попри те що нова восьмидіапазонна автоматична коробка передач утратила класичний гідротрансформатор. І тепер маємо чіткість роботи як у механіки, а швидкість перемикань – як у коробок з подвійним зчепленням. І все це за майже повної відсутності шумів.
До того ж коробка стала компактнішою за звичні і легшою на 15 кг. Унаслідок цього скоротилися розміри трансмісійного тунелю в салоні і вкотре знизилися витрати пального. І що важливо, великий сімейний кросовер дарує своєму власнику задоволення від майже спортивної їзди попри довжину колісної бази та загальні габарити машини.
У зовнішності флагмана елементи філософії дизайну KODO не тільки збережені, але й модернізовані з урахуванням подовженої колісної бази та нового компонування з поздовжнім розташуванням двигуна. Силует зберіг фірмову динамічність, величезний кузов не втратив спортивності та витонченості. При цьому Mazda СХ-90 позиціонується як автомобіль преміального сегмента, і небезпідставно.
Преміальна якість рішень у проєктуванні та обробці заснована на двох класичних японських концепціях. Перша з них, Kaicho, «гармонія», передбачає взаємне доповнення матеріалів обробки. Друга, Hacho – «зламаний ритм», що заснований на сміливості у застосуванні нових елементів дизайну для отримання ефекту емоційної насиченості.
Його вдало підтримує чудово оздоблений інтер’єр. Зауважимо, що в топовій комплектації замість звичного другого ряду сидінь можна отримати пару «капітанських» крісел підвищеного комфорту – як у справжнісіньких лімузинах. Картину доповнює оздоблення високоякісною шкірою Nappa, чудовий звук акустики Bose та величезний екран мультимедійної системи, до якої дуже легко підключити смартфон за допомогою бездротових Apple CarPlay Android Auto.
А як вишенька на торті – система персоналізації Mazda, що легко розпізнає обличчя водія і автоматично встановлює вибрані ним налаштування: від положення сидіння та кермової колонки до улюбленої радіостанції та температури повітря в салоні.
Але бездоганне оздоблення і принципово новий рівень комфорту – це далеко не єдине, що дивує в новій Mazda СХ-90. Адже тут ще й встановлено новітню систему активного повного привода I-ACTIV. Варто лише зазначити, що за замовчуванням більша частина обертального моменту передається на задню вісь, як у спорткара! При цьому система повного привода Mazda працює в парі з гібридною системою M Hybrid Boost, що допомагає отримати максимальний рівень рекуперативного гальмування та оптимальне розподілення енергії рекуперації від коліс обох осей.
Варто окремо згадати систему Kinematic Posture Control. Це унікальна технологія Mazda, що надійшла до флагманского кросовера з драйвової Mazda MX-5, до якої ми перейдемо незабаром. Система KPC уміло керує вектором тяги, даючи змогу значно зменшити нахил кузова в поворотах. А специфічні налаштування задньої підвіски СХ-90 запобігають появі небезпечної підйомної сили та допомагають притискати кузов кросовера до дороги, тоді як численні системи безпеки стоять на сторожі життя та здоров’я пасажирів.
Mazda MX-5
Тридцять п’ять років тому в модельній лінійці Mazda з’явилася машина, випуск якої ніхто не планував. Американський журналіст Боб Холл наприкінці 70-х запропонував Кенічі Ямамото, тодішньому керівнику відділу досліджень та розробок Mazda, побудувати легкий двомісний спортивний автомобіль за лекалами легендарних британських спорткарів. Так простий малюнок Холла в кабінеті Ямомото перетворився на культовий родстер Mazda Miata, або МХ-5.
Ідея Холла стала реальністю, коли саме його проєкт, розроблений в американському підрозділі компанії, виграв конкурс, у якому брали участь ще два дизайнерські підрозділи Mazda. Конкуренти пропонували середньомоторний спорткар та передньоприводне купе. Американський підрозділ Mazda, де відтепер і працював Боб Холл, показав маленький легкий двомісний родстер класичного компонування, побудований на вузлах і агрегатах Mazda 323. Саме він і став культовим автомобілем компанії.
З моменту дебюту на автосалоні в Чикаго 1989 року філософія цього родстера не змінилася, хоча він живе на конвеєрі вже тридцять п’ять років. Mazda МХ-5 залишається маленьким зухвалим задньоприводним автомобілем, що продовжує завойовувати серця чергових поколінь прихильників.
Рецепт класичний: рядний чотирициліндровий двигун попереду, два спортивних сидіння і дах, що складається. Це, як і раніше, простий, задерикуватий і доступний спортивний автомобіль. І це ті ключові фактори, завдяки яким він і став найпопулярнішим родстером усіх часів.
Успіх Mazda MX-5 був приголомшливим. Спочатку компанія вважала, що може продавати свій родстер у США за $8888. Вісімка щаслива цифра для японців, а заявлена ціна вже приносила прибуток. Після довгих розрахунків було ухвалено рішення продавати МХ-5 за $13 000. Планувалося, що Mazda буде реалізовувати 40 000 таких машин на рік на всіх ринках. Америка тоді почала купувати 4000 автомобілів, а Японія – ще близько 3000 МХ-5. Проте не на рік, а на місяць! У Mazda ніхто не міг повірити в це, виробництво ледь встигало виконувати замовлення.
Ще раз підкреслимо: йшлося про спартанський маленький двомісний автомобіль із м’яким верхом, 1,6-літровим двигуном потужністю 116 к.с. та безальтернативною п’ятиступеневою механічною коробкою передач. На вибір пропонувалося лише три кольори кузова: синій, червоний і білий. Трохи згодом до них додали перший сріблястий металік.
Продовжуючи традиції, Mazda щороку розширювала пропозицію свого родстера. 1991 року з’явився новий колір кузова – британський перегоновий зелений, нове оздоблення салону, автоматична коробка передач і АБС як опція. Через рік було запропоновано жовтий колір, у 1993-му – перший спецвипуск зі спортивними легкосплавними колісними дисками, спеціальним аеродинамічним обвісом, спортивними гальмами та преміальною аудіосистемою.
У 1994 році МХ-5 отримав двигун об’ємом 1,8 літра і потужністю 128 к.с. Великі спортивні гальма стали базовими, а опційний диференціал підвищеного тертя замінили диференціалом Torsen.
Друге покоління Mazda MX-5 з’явилося 1999 року. Родстер утратив фари головного світла, що відкриваються, але отримав оновлений 140-сильний 1,8-літровий чотирициліндровий двигун. П’ятиступенева механіка та чотиридіапазонний автомат – базова пропозиція. Шестиступенева коробка передач – як опція.
Для другого покоління в усьому світі випускалася величезна кількість аксесуарів для тюнинга – легкого і серйозного. Йшлося не лише про спортивне кермо або шкіряне руків’я стоянкового гальма – ці дрібниці Mazda пропонувала сама у будь-яких кількостях. Окрім цього, безліч різних компаній розробляли для MX-5 системи турбонаддува, професійні спортивні гальма та перегонові підвіски. А в Америці продавали навіть двигуни V8 і спеціальний обвіс, що повністю змінював зовнішність родстера! Це тривало до 2006 року, коли було представлено третє покоління.
Модель отримала абсолютно новий жорсткий кузов і нову ходову частину. Кузов став помітно важчим, але Mazda компенсувала це новим дволітровим двигуном потужністю 170 сил. Роком пізніше був представлений жорсткий верх з електроприводом. І до 2016 року продовжуються майже щорічні оновлення.
2016 року світ побачив сучасне, четверте покоління Mazda MX-5. Родстер повернувся до свого коріння: чергова генерація, попри сучасну електроніку та системи безпеки, виявилася легшою за попередню. Ба більше, нова MX-5 стала компактнішою за оригінальну модель! Це йшло проти трендів, але публіка була в захваті. Так, дволітровий двигун, затиснутий еконормами, віддавав лише 155 сил. Проте їх цілком вистачало для динамічного розгону завдяки легкості всієї конструкції. Шестиступенева механіка в базі, а шестидіапазонний автомат – опція. Через рік з’являється жорсткий верх з електроприводом. Він, звичайно, з’їв більшу частину багажника, але ж ніхто й не збирався возити там мішки з картоплею!
2019 року потужність двигуна досягла 184 сил, при цьому червона зона на тахометрі тепер починається з 7500 обертів. Але щорічні модернізації не припиняються: варто згадати хоча б ювілейну версію, присвячену сторіччю компанії.
Нове покоління Mazda MX-5 з’явиться вже 2025 року. Це буде перший в історії компанії гібридний родстер, який уже офіційно підтверджено. Mazda обіцяє, що навіть незважаючи на такі кардинальні зміни, МХ-5 п’ятого покоління залишиться найкращим родстером у світі.
А для тих хто пропустив перші частини захопливої історії Mazda, пропонуємо до перегляду за посиланнями:
Частина перша “Від двох коліс до мотора Ванкеля”
Частина друга “Незвичні вогні, зв’язок із космосом та підкорення Ле-Мана”