Ексклюзивне

«Львівська брама»: чи вдасться Кличку відкрити станцію метро?

16 січня міський голова Києва Віталій Кличко заявив про те, що наступного року у столиці можуть відкрити найбільш очікувану станцію метро – «Львівська брама».

Щоправда, важливим чинником у реалізації цих планів є збільшення притоку інвестицій та відповідно наявності коштів у бюджеті. Своєю заявою Кличко подав неабияку надію мешканцям мікрорайону Львівської площі, які потерпають від щільного трафіку вже не перший рік.

Спробуємо розібратися, чи варто вірити обнадійливим обіцянкам київської міської влади, враховуючи, що подібні заяви кияни чули від кожного попереднього мера.

Станція-привид

Не всі знають, але будівництво станції «Львівська брама» розпочалося ще на зорі Незалежності – у 1991 році. Однак, з 1996 року роботи фактично заморожені. Одна з причин – відсутність плану реконструкції Львівської площі, а відповідно неможливість визначити місце виходу зі станції.

На сьогоднішній день відомо, що підземна частина перебуває у майже завершеному вигляді. Там повністю готовий тунель та частково платформа. Більше того, існують навіть декілька ескізів того, яким буде вигляд станції. Затверджений варіант був розроблений архітекторами Гнєвишевим, Целіковською та Альошкіним. На ньому видно, що пілони, вкриті білим мармуром, повинні чергуватися з пілонами, які будуть облицьовані зеленим мармуром. Над останніми мають розташовуватися декоративні арки.

 

Схожий варіант був розроблений «Харківметропроектом».

 

Саме цією компанію був запропонований найвідоміший на сьогодні варіант того, яким повинен бути вихід із «Львівської брами».

 

У травні 2016 року прес-секретар Київського метрополітену Наталія Макогон стверджувала, що готовність станції на Львівській площі складає приблизно 80%. «Є інвестиційний конкурс, ведуться переговори з інвесторами про умови і розміри інвестицій. Все це буде прораховано, але всі ці рішення – тільки на рівні міста. Поки не можна сказати, коли буде проводитися добудова станції», – повідомляла Макогон минулого року.

Більш чітко про те, коли ж будівництво «Львівської брами» буде завершено, говорить заступник міського голови Ілля Сагайдак. За його словами, очікуваний термін розробки проекту входу/виходу зі станції становитиме 8 місяців, а запланований термін будівництва оцінюють у 32 місяці.

Враховуючи те, що на сьогодні київська влада ще навіть не визначилася з інвестором, то за найбільш оптимістичним сценарієм станція буде відкрита не раніше 2020 року. А це на два роки більше за той строк, який озвучив Віталій Кличко. Однак активізація обговорення питання може означати, що плани таки можуть реалізуватися.

Ціна питання

Відома також і ціна питання: за словами Іллі Сагайдака, вартість будівництва входу/виходу становитиме 884 млн грн. Ще 3,9 млн грн необхідно на розробку проекту. Щоправда, чи планує київська влада добудовувати «Львівську браму» виключно за бюджетні кошти, наразі невідомо.

Скоріше за все, інвестування буде базуватися на принципах державно-приватного партнерства, коли частину грошей вкладає приватна компанія, а іншу – держава чи місто, як у даному випадку.

Закон України, що регулює вказаний принцип, був прийнятий ще у 2010 році, проте говорити про його ефективну реалізацію зараз важко. Хоча у світовій практиці на принципах державно-приватного партнерства будуються і дороги, і мости, і станції метро, й інші об’єкти інфраструктури. Можливо випадок із «Львівською брамою» буде таким собі піонером у використанні даного принципу в українських реаліях.

Нереалізовані проекти

У 2007 році «молода команда» Леоніда Черновецького вже робила спроби «розконсервувати» будівництво «Львівської брами». Тодішній заступник міського голови Денис Басс повідомляв, що конкурс на завершення будівництва станції виграла львівська компанія «Зубр ЛТД». 10 років тому в обмін на добудову станції компанії хотіли дозволити побудувати на Львівській площі торгово-офісний комплекс. Орієнтовною датою відкриття тоді називали 2010 рік. Але, як бачимо, планам так і не вдалося втілися у життя.

Цікаво, що «Зубр ЛТД» вигравала конкурс на завершення будівництва також і у 2004 році. Проте результати були визнані недійсними, оскільки компанія не виконала своїх зобов’язань: до бюджету не було перераховано належні 22 млн грн, а також не було погоджено, що будувати раніше – торговий центр або вихід зі станції.

Чим довше «Львівська брама» стоїть законсервованою, тим більше зростає вартість введення її в експлуатацію. Зокрема, станом на 2004 рік орієнтовна ціна будівництва оцінювалася в 80,27 млн грн. У 2007 році в ДП «Київметротунельпроект» говорили про зростання вартості мінімум у 5 разів. І ось зараз, у 2017-му, київська влада називає суму 884 млн грн без урахування проекту.

В березні 2015 року головний інженер Київського метрополітену Володимир Зель підтверджував тезу про те, що «Львівську браму» відкриють тоді, коли над нею з’явиться торговельний центр, який буде фінансово вигідний інвестору. «Багато років тому конкурс на будівництво виграла компанія «Коніка» (компанія виграла конкурс після «Зубр ЛТД – ред.). Планувалося зведення торгового центру, в який і повинна була виходити «Львівська брама». У проекті зазначалося, що разом реконструюють і Львівську площу. Але, за нашою інформацією, ніяких робіт в цьому році (2015 – ред.) там не заплановано», – розповідав Зель в інтерв’ю виданню IBud.

Станція розвантажить рух

Чи не найбільше питань виникає до того, де ж саме має бути вихід із «Львівської брами». Останні варіанти розглядались або безпосередньо на площу, де зараз розміщений сквер, або ж на місці колишньої трамвайної диспетчерської, або ж навіть у дворі житлових будинків по вулиці Бульварно-Кудрявська. Щоправда, на одному з орієнтовних місць виходу зі станції зараз вже побудована багатоповерхівка.

Ще одним варіантом проекту виходу з «Львівської брами» у 2013 році шокував громадськість нинішній член Вищою кваліфікаційної колегії суддів України Андрій Козлов. На своїй сторінці у «Фейсбук» він розмістив передпроектну пропозицію реконструкції Львівської площі від творчої архітектурної майстерні «Крамалл Студіо». Користувачі мережі вкрай критично сприйняли цей проект.

 

Те, що даний проект розглядався як ймовірний, підтверджував у 2013 році перший заступник голови КМДА Анатолій Голубченко в інтерв’ю газеті «Сегодня»: «Це один з останніх проектів, його інвестори замовили в приватній фірмі. Зараз проект обговорюється, і, ймовірно, вихід з «Львівської брами» буде виглядати так».
Між тим, необхідність метро на Львівській площі назріває з кожним роком. Вже зараз у години пік зранку та ввечері на найближчій станції «Золоті ворота» виникає велика черга людей, які намагаються доїхати на роботу. Окрім того, транспортна розв’язка мікрорайону побудована так, що фактично протягом усього дня там спостерігається повільний рух.
Тобто функціональність «Львівської брами» більш ніж виправдана. Більше того, пасажиропотік на ній може бути в рази більший, ніж на деяких станціях, які були відкриті за останні декілька років. Залишається сподіватися, що чергова активність київської влади навколо станції «Львівська брама» таки приведе до введення її в експлуатацію і її нарешті перестануть називати «станцією-привидом» та використовувати виключно в якості модного подіуму для показу колекцій одягу.

 

Анна Межова.

Back to top button