Ексклюзивне

Антикорупційний фронт: ефективність відділу «К» в структурі СБУ

21 червня Верховна Рада прийняла надважливий для України Закон про «Національну безпеку». Важливість його полягає у тому, що, по-перше, він закріплює беззаперечний курс нашої країни до НАТО та ЄС, а по-друге, чітко окреслює сфери діяльності органів безпеки та оборони. Між тим, його прийняття дивним чином блокувалось зі сторони борців з корупцією та начебто проєвропейських депутатів. Причина невдоволення – антикорупційна діяльність СБУ, яка за їхнім переконанням є невластивою для спецслужби. Однак цифри говорять зовсім про інше. Виявилось, що головне управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ викрило більше корупціонерів, аніж створене спеціально з цією метою НАБУ.

Серед функцій СБУ у новому Законі визначено забезпечення державної безпеки, зокрема здійснюючи протидію розвідувально-підривній діяльності проти України, боротьба з тероризмом, контррозвідувальний захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності, оборонного і науково-технічного потенціалу, кібербезпеки, економічної та інформаційної безпеки держави, охорона державної таємниці з неухильним дотриманням прав і свобод людини і громадянина. Саме словосполучення «економічна безпека» викликало у борців з корупцією найбільше невдоволення. Мовляв, СБУ не повинна боротися з корупцією, а її функції, перш за все, запобігати тероризму та ловити шпигунів.

Проте, за інформацією 1News, отриманою з відкритих джерел, антикорупційна діяльність СБУ виявилась достатньо ефективною. У відповідь на журналістський запит спецслужба надала дані щодо викритих правопорушень, пов’язаних з корупцію. Так, за 2017- початок 2018 рр. за матеріалами головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю було розпочато 838 кримінальних проваджень, у яких особам повідомлено про підозру у вчиненні корупційних злочинів. З них 588 проваджень у минулому році і 250 вже в поточному.

В той же час у звіті НАБУ – організації, яка була створена спеціально для виявлення корупціонерів, – вказується, що на кінець 2017 року було повідомлено про підозру 149 особам. А це на третину менше, ніж зробив відділ «К» в структурі СБУ.

Якщо говорити про кількість справ, що мають корупційну складову, які зараз перебувають у судах, то і за цим показником спецслужба перебуває у більш виграшній позиції. Згідно з відповіддю на запит 1News, зараз у суди передано 1176 справ за викритими СБУ корупційними злочинами. З них 639 були передані до судових інстанцій у 2017 році і 537 з початку цього  року. Натомість, як повідомляє НАБУ, за їхніми матеріалами минулого року до суду було передано тільки 107 справ.

Що стосується вироків, то по справам СБУ було засуджено 286 осіб, тоді як НАБУ домоглося обвинувальних вироків тільки у 17 справах. «Загалом у ІІ півріччі 2017 року з 29 справ, в яких детективи Національного бюро завершили досудове розслідування, а прокурори спеціальної антикорупційної прокуратури скерували обвинувальний акт до суду, розгляд по суті розпочався лише у чотирьох. Ще у двох провадженнях затверджено угоду про визнання винуватості», – зазначається у звіті НАБУ, що навряд чи можна назвати великою перемогою «гідри корупції».

Як розповів начальник Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Центрального управління Служби безпеки України Павло Демчина в інтерв’ю телеканалу 1+1, Служба безпеки взагалі не наділена функцією розслідування корупційних правопорушень, водночас є два підрозділи, які мають повноваження працювати в рамках оперативно-розшукової діяльності. «Тобто (мають повноваження – ред. 1News) виявляти ці злочини і далі передавати матеріали по підслідності в органи, які уповноважені їх розслідувати… Це загальноєвропейська практика і є ціла низка країн Євросоюзу та НАТО, які працюють по такій же схемі. Наприклад, спецслужби США, Франції, Польщі, Румунії тощо. Окрім того ФБР США ще й розслідує ці справи, так само роблять і в Естонії», – зазначив він.

І дійсно, на офіційному сайті ФБР Сполучених штатів зазначено, що боротьба з корупцією є одним з пріоритетів у діяльності служби. На сайті Служби розвідки Румунії у вступному слові її керівника також зазначається, що «зусилля Служби спрямовані на боротьбу із загрозами національної безпеки, пов’язаними в тому числі і з корупцією». «У тісному зв’язку з боротьбою із корупцією ми також наголошуємо на проблемі боротьби з організованою злочинністю та вирішенні ризиків безпеки економічного управління, зокрема, масштабного ухилення від сплати податків», – зазначає румунська служба розвідки. В цьому контексті варто додати, що саме антикорупційна боротьба у Румунії часто возвеличується українськими борцями з корупцією.

У звітах по діяльності НАБУ є ще один важливий нюанс: деякі справи, які антикорупційне бюро приписує собі в статистику, були передані йому саме Службою безпеки України. Зокрема, з моменту створення НАБУ його детективами було затримано 33 судді, 20 з яких за матеріалами СБУ, 14 у співпраці з МВС і тільки 2 за власними матеріалами. В той же час, за словами Павла Демчини, з моменту, коли він очолив відділ «К», про підозру було оголошено 2147 корупціонерам.

Отже, статистика говорить про те, що, можливо, антикорупційна діяльність і не властива Службі безпеки, проте тісна співпраця спецслужби з правоохоронними органами дає результати. Між тим новий Закон про національну безпеку передбачає внесення змін до законодавчих актів, які регулюють роботу СБУ. І саме прийняття цього закону в телефонній розмові з Президентом України Петром Порошенком 26 червня привітав Генеральний секретар НАТО Єнс Столтенберг.

Анна  Межова

Back to top button