Чому в Китаї найшвидший ріст електронної комерції у світі?
На Китай припадає понад 50 % усіх роздрібних онлайн-транзакцій, і він уже може похвалитися найбільшим ринком електронної комерції у світі, на чому він явно не збирається зупинятись. Роздрібна торгівля через Інтернет у Китаї демонструє найшвидше зростання у світі з 2016 року, при цьому динамічний ринок соціальних мереж і деякі з найбільших технологічних компаній на світі вносять значний вклад у другу за величиною економіку на планеті.
Оскільки світова економіка намагається повернутися в нормальне русло після спалаху Covid-19, електронна комерція грає важливішу роль, ніж будь-коли. У цій статті ми збираємося оцінити фактори, що лежать у основі буму онлайн-торгівлі в Китаї, і оцінити, чи збережеться ця тенденція.
Внутрішній ринок Китаю
Легко списати будь-який онлайн-бум на спалах Covid-19, особливо після того, як у середині 2020 року різко зросли акції Amazon і Zoom через зміну звичок споживачів. Проте, китайський ринок електронної комерції приніс дохід у розмірі 869 млрд доларів США вже в 2019 році, тож як же він так швидко зростав під час пандемії?
Що ж, серйозною причиною є те, що онлайн-торгівля вже глибоко вкоренилася у тканину китайського суспільства. Ще до пандемії клієнти, особливо в великих містах, переходили в інтернет-магазини в набагато більшій кількості, ніж у інших країнах: комерційні заходи, такі як AliBaba Day, згенерували продажі на неймовірні 38 млрд доларів США в 2019 році, що більш ніж у шість разів більше , ніж у найуспішнішого Amazon Prime Day. Привертає увагу те, що Китай накладає кілька серйозних обмежень на інтернет-витрати: користувачі не можуть витрачати гроші, наприклад, у онлайн-казино, а багато великих західних сайтів соціальних мереж, як-от Facebook, заборонені.
Ще один фактор — зростання числа користувачів Інтернету за межами великих міст. Населення Китаю величезне, а майже 40 % із них проживає в сільській місцевості. Переважна більшість цього сільського населення ще кілька років тому не здійснювала покупки в Інтернеті, але все більше і більше сільських жителів усвідомлюють переваги онлайн-покупок. Логістична мережа країни також швидко поліпшується, тому такі фірми, як AliBaba, можуть доставляти товари в сільські міста швидше, ніж будь-коли раніше. Більше того, звичайні магазини й торгові центри в невеликих селах просто не встигають за ними, якщо вони взагалі існують, тому попит на онлайн-послуги стрімко зростає.
Зацікавленість Китаю міжнародними ринками
Апетит Китаю до комерційного росту також не обмежувався його кордонами. Окрім забезпечення різкого зростання роздрібної торгівлі онлайн усередині країни, Китай також відіграє певну роль у зростанні електронної торгівлі в країнах, що розвиваються. Такі ініціативи, як технологічний альянс між Африкою та Китаєм, дозволили великим китайським фірмам вливати мільярди доларів США інвестицій у африканські країни в очікуванні довгострокового розвитку та зростання на континенті.
Звичайно, не тільки Африка є метою китайських компаній. Кілька країн Латинської Америки мають важливі торговельні угоди, що працюють аналогічним чином; проте вони, як правило, більше пов’язані з інфраструктурою, тоді як африканський вектор націлений на торгівлю технологіями. В умовах, коли пандемія погіршує економічну ситуацію в цих країнах, іноземні інвестиції важливі для них як ніколи.
Подібні міжнародні проекти працюють у циклі. Китайські компанії надають країнами, що розвиваються фінансування і натомість отримують прибуток. Прибуток іде на нові технології в Китаї, які ще більше сприяють зростанню електронної комерції. Крім підвищення економічної активності останнім часом, цілком імовірно, що ці проекти також допоможуть розширити комерційний сектор протягом наступних кількох років.
Ефект коронавірусу
Незважаючи на те, що культура й ділова практика Китаю вже деякий час орієнтовані на онлайн-продажі, було б нерозумно ігнорувати серйозний вплив пандемії Covid-19 на роздрібний сектор країни. Зрештою, країна була першою, хто ввів обмежувальні заходи ще на початку 2020 року, і традиційні торговельні точки продовжують відчувати фінансові наслідки різкого скорочення покупок у магазинах.
Зміна споживчих звичок — ефект, що спостерігається в усьому світі, — гостро відчувається в Китаї. Страх перед вірусом призвів до того, що багато людей частіше готують вдома, ніж їдять в закладах, купують одяг і приміряють його в будинку, а не в магазині, і зустрічаються віртуально, замість того, щоб випити в барі. Навіть коли люди вирішують піти в магазин, їх відвідування, як правило, коротше, а це означає, що вони витрачають менше грошей.
Незважаючи на неприємні новини для фізичних торгових точок, у довгостроковій перспективі це може стати непоганою новиною для споживачів. У Інтернеті набагато більше можливостей для вибору: наприклад, замість двох або трьох супермаркетів по сусідству, покупцям тепер доступні десятки варіантів у мережі. Ширший вибір означає, що компанії знижуватимуть ціни та вводитимуть спеціальні пропозиції, щоб витримати конкуренцію, і, звичайно ж, у їхніх інтересах буде забезпечити найвищу якість послуг, якщо вони хочуть зберегти своїх клієнтів.
Однак результат залишається незмінним. Звичайні компанії побачать, що їх єдиний довгостроковий варіант — це перехід на цифрові технології: як то кажуть, якщо ви не можете перемогти їх, приєднуйтеся до них, — і схоже, що сектор електронної комерції Китаю ще довго перемагатиме своїх традиційних суперників.