Шлях переможця: звідки взявся Toyota Land CruiserПромо
Ось вже понад 70 років випускається модель, яка принесла Toyota славу виробника найнадійніших автомобілів у світі.
Йдеться, звичайно, про легендарний позашляховик Toyota Land Cruiser.
Відтоді він пройшов шлях від суворого утилітарного всюдихода до респектабельного автомобіля з усіма новітніми технологіями, яких вимагає сучасний покупець. При цьому Land Cruiser примудрився не втратити своїх позашляхових якостей, за що йому особлива пошана.
А ще Land Cruiser – рекордсмен-довгожитель на конвеєрі Toyota. І по продажах він теж рекордсмен: компанія виробила понад десять мільйонів автомобілів цієї моделі, її ім’я стало культовим у секторі повноприводників. Саме Land Cruiser сьогодні встановлює стандарти надійності та міцності у класі, викликаючи безмірну довіру покупців у всьому світі.
На довгому еволюційному шляху з одного кореня зросли відразу три гілки, які сам виробник позначає як Heavy Duty, Light Duty та Station Wagon. На них вже й розцвіли всім відомі моделі.
Перший Land Cruiser з’явився з військової потреби. Коли в червні 1950 року почалася Корейська війна, ООН та США доручили японським автовиробникам постачати американській армії компактні позашляховики. Головну роль у цьому відвели Toyota, бо саме вона у сорокові роки була одним з головних постачальників автомобілів для власних збройних сил.
Крім того, що компанія отримувала серйозні кошти на виробництво, американська адміністрація дозволила виготовити 1000 автівок і для власного ринку. Йшлося про легкі повноприводники, аналогічні за технікою та характеристиками американському Willys Jeep. Але це за умови, що всі автомобілі будуть побудовані з власної сировини, вузлів та агрегатів.
Усього через п’ять місяців після отримання замовлення, в січні 1951 року, Toyota представила прототип свого позашляховика Національному поліцейському резерву. Це був автомобіль, побудований на шасі легкої однотонної вантажівки Toyota Type SB з 3,4-літровим 6-циліндровим двигуном від чотиритонної вантажівки Type B, з підвіскою, запозиченою в легкового автомобіля Toypet, і найпростішим відкритим кузовом.
Але поліцейському резерву машина… не сподобалася! Вони обрали ліцензійну версію Willys, яку запропонувала Mitsubishi. Сумно? Лише з одного боку. А з іншого цей вибір буквально розв’язав руки керівництву Toyota. Компанія побачила у своєму прототипі величезний потенціал і вирішила продовжити роботи над ним, вважаючи, що без особливих зусиль знайде інших покупців, тим більше що з країни було знято повоєнні експортні обмеження.
Перша серійна машина отримала назву Toyota Jeep BJ, де літерою B позначався двигун серії B, а J – Jeep. Автомобіль зазнав найжорстокіших позашляхових тестів, в процесі яких навіть піднявся до синтоїстського храму на вершині гори Атаго, повторивши легендарне сходження воїна-самурая, і до шостої станції на горі Фудзі, по старому паломницькому маршруту. Щоб ви розуміли: до того моменту піднятися туди можна було лише пішки чи на коні. Нагородою Toyota стала заміна поліцейським резервом ліцензійного Jeep від Mitsubishi на новий BJ.
Із самого початку Toyota пропонувала п’ять варіантів свого позашляховика, включаючи версію для пожежників та два пікапи. Проте серійне виробництво стартувало лише 1953 року. На той час було отримано величезну кількість замовлень від уряду, комунальних служб та енергетичних компаній.
У 1954 році машина отримала нове ім’я Land Cruiser – просто тому, що Willys в Америці вже зареєстрував торгову марку Jeep і це слово довелося прибрати з назви. Зміна імені допомогла вивести новий джип на експортний ринок. Перші партії автівок пішли до Пакистану, а вже 1955 року Land Cruiser почав продаватися в Саудівській Аравії.
У серпні 1955-го, всього через чотири роки після дебюту концепту, було представлено друге покоління Land Cruiser – серія 20. Вона перетворилася з військової машини на цивільний позашляховик, з новим кузовом та просторим комфортабельним салоном.
Крім цього, з’явилася нова підвіска, запозичена у Toyota Crown, що додала автівці комфорту. У той час розгін до швидкості 60 км/год на японських дорогах вважався подвигом, тож ця підвіска була справжнім подарунком для водіїв.
У листопаді 1955-го з’явився новий двигун серії F, з яким Land Cruiser став відразу на 23% потужнішим. Зауважимо, що мотор з низьким ступенем стиснення був розроблений ще в 1948 році, у 1955-му став серійним, а закінчив своє життя на конвеєрі лише у … 1992-му! Цей двигун-довгожитель досі вважається одним із найнадійніших силових агрегатів в історії автомобілебудування.
У 1957 році Land Cruiser успішно пройшов у США військові випробування, які підняли інтерес до моделі в усьому світі. Найчастіше саме цей Land Cruiser ставав першим японським автомобілем на експортних ринках. І наймасовішим: наприклад, у 1957 році частка Toyota Land Cruiser у загальній масі проданих на експорт японських авто становила 38,2%.
Toyota Land Cruiser 40-ї серії був по-справжньому спартанським. Жодної шумоізоляції, прості сталеві кузовні панелі просто захищали від вітру, дощу та снігу. Повноприводна трансмісія зі зниженим рядом мала три режими: «Економічний», «Помірний» та «Повний», а два варіанти колісної бази пропонували незліченну кількість кузовів.
На батьківщині виробництво Land Cruiser 40-ї серії закінчилося 1986 року, але філії продовжували складання до кінця 2001 року, коли припинився випуск бразильської Toyota Bandeirante. Тобто кузов, розроблений для 20-ї серії та модернізований для 40-ї, випускався протягом 51 року! Ба більше, ще досі світом катається безліч автівок цього покоління.
Презентація 70-ї серії у 1984 році продемонструвала нову якісну сторону Land Cruiser. Машина зберегла концепцію ідеального позашляховика, відповідаючи водночас новим вимогам до сімейних автомобілів для активного комфортабельного відпочинку. Було вирішено розділити 70-ту серію на два сегменти: робоча конячка з листовими ресорами та більш комфортабельна пасажирська версія із пружинною підвіскою. Тобто вже можна було обирати між машинами Heavy Duty та Light Duty.
Лінійка Heavy Duty отримала потужні сталеві панелі кузова з вертикально встановленим лобовим склом та міцними передніми крилами. Вже на старті продажів пропонувалося п’ять варіантів колісної бази, від 2,31 м до 3,18 м, та п’ять варіантів кузова.
Багатою була і гама двигунів. До вже знайомих «шісток» серій F і В та компактного 4-циліндрового бензинового мотора незабаром додалися 5-циліндровий рядний дизель, новий бензиновий V6 і дизель V8 з турбонаддувом та безпосереднім упорскуванням.
Позашляховики Light Duty оснащувалися дещо іншими передніми крилами та капотом. Пропонувалися три варіанти колісної бази – таких, як і у компактних версій Heavy Duty. Ці автомобілі отримали власне ім’я Bundera, яке у 1990 році й перетворилося на Prado.
Двигуни були виключно 4-циліндровими, відносно легкими, що дозволило застосувати пружинну підвіску. Саме вона забезпечила комфорт легкового автомобіля. Водночас Toyota вдалося зберегти всі необхідні Land Cruiser позашляхові кондиції.
Light Duty серії 70 була замінена у 1996 році серією 90. А версія Heavy Duty вперше серйозно оновилася тільки у 2007-му, через 23 роки після запуску. Змінилася передня частина, з’явилися нові фари і передні крила, більш сучасна та ергономічна панель приладів.
Наступного разу салон оновили у 2009 році. Тільки тепер, після 58 років випуску, у 70-ї серії Land Cruiser з’явилися подушки безпеки і з салону майже повністю зник голий метал. Виробництво 70-ки триває і сьогодні, зовсім недавно Toyota представила її нове покоління.
Light Duty оновилася у 1990 році. Тепер це була не просто 90-та серія, а Toyota Land Cruiser Prado. Через шість років Prado запропонував покупцям передню незалежну підвіску і рейкове кермове управління, тобто комфорт і задоволення від водіння. Це, до речі, стало дуже ефективною відповіддю Mitsubishi Pajero, яка забирала в Toyota значну частку ринку.
Новий 3,4-літровий бензиновий V6 Prado був найпотужнішим у лінійці, а вершиною став 3-літровий дизельний D-4D з турбонаддувом та проміжним охолодженням 1KD-FTV – перший дизельний двигун Toyota із системою Common Rail і 32-бітною системою керування.
Усього за сім років виробництва 90-та серія здобула приголомшливий успіх, легко затьмаривши свою попередницю. А за період з 1990 по 2002 рік модель Prado (70-та і 90-та серії) була продана неймовірним тиражем у 760 тисяч.
Покоління Land Cruiser Prado змінюються із завидною сталістю. І майже кожне вписує в історію марки свій рядок. Представлений у 2002 році Prado 120-ї серії став, наприклад, першим в історії Land Cruiser, розробленим поза межами Японії, оскільки зовнішністю цього позашляховика займався дизайн-центр Toyota на півдні Франції.
Як бачимо, рішення компанії роздиліти Land Cruiser на три окремі гілки – Station Wagon, Heavy Duty та Light Duty/Prado – окупилося сторицею. Майже чверть з 6,5 млн автомобілів Land Cruiser, побудованих на сьогоднішній день, носять ім’я Prado.
А що ж таке цей самий Station Wagon? У середині шістдесятих Toyota Land Cruiser міцно влаштувалася в Америці. Сорокова серія непогано продавалася, розробники в Японії були зосереджені на вдосконаленні техніки. Про дизайн та комфорт практично не замислювалися, тож ледь не втратили заокеанський ринок. Але вчасно помітили, що покупці у США для сімейного відпочинку віддають перевагу повноприводним автомобілям, а не спартанським всюдиходам. Тобто потрібен місткий комфортабельний позашляховик для великої родини.
У результаті 1967 року світло побачив Land Cruiser Station Wagon 55-ї серії. Унікальність цього автомобіля в тому, що він зумів задовольнити практично всі вимоги різних покупців. І його поява ознаменувала початок фундаментальної зміни стратегії Toyota. Якраз відтоді в японського концерну з’явилися дві окремі модельні лінійки – Land Cruiser та Land Cruiser Station Wagon.
Машина мала неймовірну популярність. Достатньо сказати, що до кінця життєвого циклу в 1980 році частка 55-ї серії становила 11% від загального обсягу проданих Land Cruiser.
Естафету розкішного сімейного позашляховика підхопила нова 60-та серія, яка з’явилася в розпал другої нафтової кризи в 1980 році. Новий автомобіль був розроблений для задоволення підвищеного інтересу суспільства до більш економічного транспорту.
Він мав цікавий дизайн, бо вперше отримав широку радіаторну решітку, що надавала йому солідного вигляду, та здійснив революцію в автомобільному комфорті. Тут уперше з’явилася повна шумоізоляція кузова, а з інтер’єру зник голий метал. Салон міг бути п’яти-, шести-, восьми-, дев’яти- і навіть десятимісним, а загальний об’єм багажника сягав 2760 літрів!
Революційний кузов було встановлено на сходовій рамі, розробленій ще у 50-ті роки. Класичні нерозрізні мости поєднувалися із пружинною підвіскою і навіть стабілізатором поперечної стійкості. На старті продажів машина отримала 4-ступеневу механічну коробку передач, але вже 1983 року її змінила 5-ступенева механіка, а роком пізніше Land Cruiser отримав і 4-діапазонний автомат, вперше встановлений на японському повноприводнику.
Лінійка двигунів збереглася, як і система підмикного повного привода. Але у 1986 році стандартну механічну систему підключення повного привода, зниженого ряду роздавальної коробки та блокування диференціалів було замінено на кнопкову електропневматичну систему.
Остання 60-та серія зійшла з конвеєра у грудні 1989 року. Машина розійшлася тиражем у 406 700 екземплярів, але прийшов і ії час покидати ринок, бо покупці вимагали більш фешенебельного зовнішнього вигляду та більшої кількості електроніки.
Відповіддю на ці запити став перший Land Cruiser 80-ї серії, що з’явився 1990 року. Машина була настільки популярною, що в перші шість місяців виробництва конвеєр працював цілодобово, щоб задовольнити неймовірний попит. І саме ця модель стала двохмільйонним Toyota Land Cruiser.
Позашляховик отримав розроблений з нуля кузов, випробуваний в аеродинамічній трубі. Вперше в історії моделі водієві люкс-версій пропонувалося кермо, обтягнуте шкірою! Це був нечуваний для японського позашляховика рівень розкоші, що вдало доповнював недоступний колись рівень комфорту. Задня підвіска отримала пружини, ті ж нерозрізні мости кріпилися на поздовжніх важелях, попереду і позаду встановлювалися тяги Панара та стабілізатори поперечної стійкості. У результаті вийшов великий автомобіль з майже ідеальною стійкістю на прямій, стабільним проходженням поворотів, прекрасною маневреністю і чудовими позашляховими якостями.
Пропозиція двигунів була ідентичною з 70-ю серією. Але у 1992 році мотор серії F пішов на заслужений відпочинок, а йому на зміну прийшли 4,2-літровий турбодизель з безпосереднім упорскуванням 1HD-FT потужністю 170 сил і 4,5-літровий бензиновий 1FZ. У залежності від двигуна пропонувалася 5-ступенева механічна коробка передач або 4-діапазонний автомат.
Виробництво 80-ї серії в Японії закінчилося 1997 року. До цього моменту її продажі сягнули 550 тис. з вироблених 3,4 млн Land Cruiser. Але ще десять років модель прожила на ринку Південної Америки із власним виробництвом у Венесуелі.
Багато хто вважав Land Cruiser 80-ї серії найкращим позашляховиком преміум-класу. Але Toyota відчула, що починає втрачати позиції в ходових якостях своїх повноприводників. І модель, покликана змінити на ринку 80-ку, мала стати проривною за керованістю.
Land Cruiser 100, що з’явився 1998 року, став ще більшим у габаритах та мав кузов, який повинен був звести зовнішні шуми та аеродинамічний опір до мінімуму. Тут вперше з’явилася передня незалежна підвіска, аналогічна тій, що була на Land Cruiser Prado 90. Однак покупець міг замовити також встановлення нерозрізного переднього мосту – щоправда, у цьому разі неможливо було отримати 4,2-літровий турбодизель.
На думку інженерів Toyota, перехід до незалежної підвіски був неминучим для автомобіля XXI століття, який мав стати носієм сучасним технологій. І серія 100 ідеально підходила під це визначення. Вона отримала гідропневматичну підвіску з регульованим дорожнім просвітом, багатоступеневе налаштування амортизаторів, електронний розподіл гальмівних зусиль, системи контролю тяги і стійкості. Та головною новиною для 100-ї серії стала поява 4,7-літрового бензинового двигуна V8 – першого V8, встановленого на Land Cruiser.
Toyota Land Cruiser 200-ї серії з’явилася на початку 2008 року. Цей позашляховик випромінював спокій і перевагу в будь-якій ситуації, а до того ж пропонував нові екологічні рішення, задовольняючи очікування клієнтів.
Автомобіль отримав 4,5-літровий дизель V8 із подвійним турбонаддувом потужністю 286 к.с. і став найбільшим Land Cruiser в історії. Для порівняння: автівка цієї серії була на 300 мм довша і ширша, ніж ії прабатько – Land Cruiser 55-ї серії. Причому розробникам вдалося скоротити довжину моторного відсіку, що дозволило збільшити довжину салону на 130 мм і запропонувати кілька варіантів компонування сидінь.
Передня незалежна підвіска отримала пружини замість торсіонів, що збільшило хід підвіски до 230 мм та значно підвищило позашляхові якості машини. Доповнили їх численні електронні помічники і «повзучий» режим Crawl, що став фірмовим.
І це зовсім не кінець історії Toyota Land Cruiser! Вже презентоване нове покоління цих найпопулярніших у всьому світі позашляховиків. І чи не вперше Toyota пропонує нову генерацію всіх трьох гілок: Heavy Duty, Light Duty (Prado) та Station Wagon, найновішим представником якої є Toyota Land Cruiser 300.
Цей позашляховик став ще більш довершеним. Він вперше у своїй історії… А от що саме він отримав вперше та чого нарешті навчився, можете подивитися та почитати ось тут. Поцікавтеся, на що здатна найновіша та найкрутіша версія легендарного позашляховика. Схоже, ця вершина ще довго буде недосяжною для конкурентів.